HAK PENJAGAAN ANAK

Sebagai seorang Peguam Syarie, saya melihat ini sebagai momokan terhadap pasangan yang ingin bercerai dan pada akhirnya, hasrat si isteri terbantut kerana tidak sanggup melihat anak-anak membesar tanpa figura seorang bapa.

Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima dalam pembesaran kanak-kanak?

Tidak masuk akal bukan?

Adakah Mahkamah mampu untuk memahami situasi yang dialami oleh seorang isteri yang didera dan seorang ibu yang bimbang akan keselamatan serta kebajikan anak-anak sekiranya penjagaan anak di bawah jagaan bapa?

Pertama, perlu ingat bahawa Mahkamah perlu bersifat adil dan memberi peluang kepada kedua-dua belah pihak untuk didengari. Di sinilah tugas pihak-pihak untuk membuktikan keterangan masing-masing dan disokong oleh bukti-bukti dokumen & keterangan saksi-saksi.

Kedua, berdasarkan bukti-bukti dan keterangan pihak-pihak serta saksi, perkara pertama yang akan menjadi pertimbangan Mahkamah adalah kebajikan dan keselamatan anak-anak. Di bawah jagaan siapakah kebajikan dan keselamatan anak-anak lebih terjaga.

Contoh: Si Bapa mahu hak jagaan anak, tetapi persekitarannya tidak mecerminkan kesesuaian untuk anak. Sekiranya bapa pergi kerja, siapakah yang akan jaga anak tersebut? Rumah yang didiami oleh bapa sesuai dan selesa atau tidak untuk anak-anak. Kalau rumah yang didiami hanya mempunyai satu bilik manakala, anak-anak ada 4 orang lelaki dan perempuan.

Kemudian, sekiranya Si Bapa mempunyai rekod jenayah seksual dan mempunyai seorang anak perempuan kecil. Si Ibu mempunyai alasan dan sebab yang wajar untuk menyatakan kebimbangan beliau.

Bagaimana pula status dan keadaan anak-anak sekiranya Kes Hak Penjagaan Anak (Hadhanah) telah difailkan di Mahkamah dan sedang dalam perbicaraan?

Di sini, Si Ibu boleh memfailkan Permohonan Interim (sementara) Penjagaan Anak sementara menunggu kes Hak Jagaan Anak (kes induk) selesai.

Apakah jenis permohonan yang boleh dimasukkan di bawah kes Hak Jagaan Anak?

1. Hak Jagaan Penuh (ibu) Tanpa Bermalam (bapa).

2. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Bermalam (bapa).

3. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan Tanpa Pengawasan (bapa).

4. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan dengan Pengawasan (bapa).

5. Hak Jagaan Bersama.

Kena ingat dalam kes Hadhanah, tidak wujud istilah “aku layak, kau tak layak”. Pihak yang layak adalah pihak yang dapat buktikan di Mahkamah bahawa dia dapat menjamin kebajikan serta keselamatan anak dengan terbaik.”THE WELFARE OF THE CHILDREN IS THE KEY IN CUSTODY”

Oleh:-

Fatihah Salahuddin,Peguam Syarie

61 thoughts on “HAK PENJAGAAN ANAK”

  1. Bagaimana pula keadaan dibawah perkataan suami ditukar kepada isteri. seorang isteri yang kaki pukul.

    “Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima
    dalam pembesaran kanak-kanak”

    adakah suami salah mengikut undang-undang bila memukul isteri untuk membela diri dari dipukul ataupun untuk memberi pengajaran kepada si isteri yang tidak pernah melakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri?

    *maafkan saya kalau ayat saya tulis berbelit tetapi situasi di atas menunjukkan suami yang berada di tempat isteri.

    1. Undang-undang tidak membenarkan sesiapa memukul sesiapa bagi tujuan apa pun. Sekiranya tuan dalam keadaan sebegini, tuan boleh membuat laporan polis bagi melaporkan keganasan rumah tangga.

      Sekiranya tuan dalam kes hak penjagaan anak, adalah elok tuan buktikan bahawa tuan dipukul oleh isteri dan risau anak dipukul sekiranya di bawah jagaan beliau.

      Wallahualam.

    2. Askum saya nk tanya mewakili kwn saya..die mengahwini suaminya kerana telah terlanjur dan die bukan sorang islam pada ketika itu..selepas dipujuk oleh suami tersebut kwn saya telah memeluk islam..namun selepas baby dilahir mereka selaku tidak sependapat dan sering beegaduh..kwn sye ingin diceraikan namun die diugut oleh ibu mertua nya mengatakan sekiranya bercerai anak itu tidak bole dijaga olehnya disebabkan beliau seorang muallaf… persoalan saya adakah benar sekiranya seorang muallaf tidak ada hak utk mendapat penjagaan anak? Mohon pencerahan

      1. Ugutan tersebut tidak betul. Kawan puan bole sahaja failkan hak penjagaan kekal untuk anak tersebut sekiranya perlu. Sekiranya anak tersebut adalah anak luar nikah, hak jagaan anak tersebut akan diberikan kepada ibu.

        1. Assalamualaikum,

          Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

          Apa patut saya buat?

        2. Assalamualaikum,

          Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

          Apa patut saya buat?

          1. Bagi tujuan pelaksanaan perintah hak jagaan anak, terma-terma perintah harus dirujuk. Sekiranya dalam terma perintah tersebut disebut “pihak berkuasa seperti polis, pihak imigresen hendaklah memberikan kerjasama dalam pelaksanaan perintah ini” tuan boleh memohon pihak polis untuk turut bersama semasa hendak ambil anak tersebut.

        3. Assalamualaikum,
          Anak saudara berumur 12 tahun telah mengaku dicabul oleh ayah tiri pada Mei-Dis 2020 semasa sesi kaunseling bersama pakar psikiatri kerana masalah depression dan ada keinginan untuk membunuh diri

          Perceraian adik saya dengan isteri berlaku pada April 2019, bekas isteri berkahwin dengan lelaki bujang pada Disember 2019

          Hak penjagaan anak-anak seramai 3 orang tidak diputuskan di hadapan hakim dan mereka bersetuju untuk menjaga anak secara bergilir

          Walau bagaimanapun, anak-anak di jaga sepenuhnya oleh adik lelaki dan bekas isteri hanya mengambil anak-anak pada hujung minggu atau cuti sekolah sahaja

          Adik saya berkahwin semula pada Februari 2021

          Soalan saya:
          1 Bekas isteri adik menuduh anak beliau membuat tuduhan palsu untuk memburukkan suami beliau dan me minta anak-anak di hantar ke rumah beliau, Adik saya enggan kerana bimbang bekas isteri akan memujuk anak untuk menarik balik tuduhan

          Dari segi undang2 adakah adik saya boleh memohon mendapatkan hak penjagaan sepenuhnya ke atas anak-anak atas faktor keselamatan?
          Sekarang suami bekas isteri sedang ditahan reman bagi membantu siasatan

          Hakim memutuskan nafkah sebanyak RM 2000 sebulan kepada bekas isteri, tetapi bekas isteri memohon lebih byk lagi. Sedangkan dalam tempoh sebulan adakalanya anak2 langsung tidak di jaga oleh bekas isteri atas alasan nafkah RM 2000 tidak mencukupi

          Untuk pengetahuan puan, kos belajar(tadika swasta dan pusat tahfiz swasta) dan semua kos berkaitan ditanggung sepenuhnya oleh adik saya.

          Adakah bekas isteri berhak membuat tuntutan nafkah tertunggak jika anak2 tinggal bersama adik saya?

          Terima kasih

          1. Waalaikumusalam,

            1. Adik puan boleh memohon untuk mendapatkan hak jagaan penuh ke atas anak beliau atas faktor keselamatan dengan membentangkan fakta-fakta seperti yg diceritakan oleh puan. Perlu pastikan ada laporan polis dan laporan perubatan serta laporan daripada pakar psikiatri yg dijumpa.

            2. Untuk nafkah anak pula, adik puan boleh memfailkan permohonan ubah perintah yang mana sekiranya anak tersebut tinggal dengan adik puan, adik puan menanggung segala kos dan nafkah.

            Untuk memudahkan urusan dan pertanyaan, puan boleh hubungi saya di talian 011-28839046.

            1. 3. Sekiranya anak tersebut tinggal dgn adik puan, adik puan tidak perlu membayar nafkah anak melalui bekas isteri memandangkan anak tersebut ditanggung perbelanjaannya sepanjang tinggal bersama bapanya.

          2. Assalamualaikum,,
            sy nak tanya bagaimana pula dgn kes kkak ipar yg mengambil hak jagaan anak tanpa kebenaran mak ayah kandung anak tersebut sedangkan mak ayah anak tersebut belum bercerai dan mampu menjaga anak tersebut. ?

              1. Assalamualaikum. Saya sudah bercerai selama 9 tahun dan saya bercerai muda berumur 21 tahun. Pada permulaan memang anak saya dijaga sepenuhnya oleh saya dan ada juga dijaga bekas mertua kerana bekas suami tinggal di luar negara. Tetapi tanpa nafkah dan kes selesai luar mahkamah. Sewaktu saya mula bekerja, bekas mak mertua cadangkan untuk menjaga anak saya kerana saya jdi saya pun bersetuju. Namun susah bertahun saya cuba berbincang dengan bekas suami untuk dapatkan anak kembali tapi dia tak setuju walhal dia di luar negara dan anak di rumah mertua saya. Dulu saya selalu berdiam kerana masih muda dan banyak terhutang budi tetapi sekarang saya nak dapatkan penjagaan anak saya. Apa patut saya buat ya?

              2. assalam..sy dah bercerai hampir 8 tahun,mahkamah dah putuskan hak penjagaan bersama weekday dgn ex dan weekend dgn sy,makin lama ex sy makin merumitkan urusan bila giliran saya utk ambil anak,sejak akhir2 ni anak2 kerap mengadu dgn saya ex selalu marah2 tanpa sbb dan kadang2 ex ada naik tangan dgn anak2 smpikan anak2 rasa takut.adakah mahkamah akan ambil perkara ini sebagai 1 masalah besar atau sebaliknya?apa perlu sy buat?..

                1. Anak-anak umur berapa? Aekiranya lebih 7 tahun, anak-anak boleh buat pilihan sendiri nak duduk bersama siapa. Sekiranya anak-anak bawah umur, encik boleh buat permohonan ubah perintah di Mahkamah.

              3. Salam saya nak tanya. macam mana nak tuntut hak penjagaan. Si bapa orang indonesia bawa lari anak ke sana. Bekas isteri Orang malaysia. Anak2 lahir dimalaysia. Si bapa bawa lari ke Indonesia ..semua document mykid ada pada ibu mereka. Macam mana nak ambik anak2 tu ya.

                1. Waalaikumusalam. Puan boleh membuat tuntutan hak jagaan anak di mahkamah. Setelah perintah didapati, puan boleh meminta pihak berkuasa untuk pelaksanaannya.

                  Untuk pertanyaan lanjut dan respon lebih pantas, puan boleh whatsapp ke 01128839046.

              4. Hello.
                Kalau isteri yang selingkuh dan mempunyai anak dari lelaki lain dan masih belum bercerai dengan suaminya, siapakah yang akan dapat hak penjagaan anak?
                Selain itu, bolehkah si suami menuntut saman keatas isteri dan selingkuhan isterinya?

                Boleh berikan cara-cara untuk menuntuk hak penjagaan dan saman tersebut?

                Terima kasih

              5. Mohammad haris bin chinagany

                Asalamualaikum saya nak bertanya

                1. Adakah Saya mempunyai hak terhadap anak saya…
                2.saya tidak menikahkan ibu anak Saya…tetapI bolehkah Saya mendapat hak Penjagaan/ hak utk berjumpa dengan anak saya seminggu sekali atau sebulan sekali …
                Harap Saya mendapat jawapan yang sepatut Nye …

                1. Waalaikumusalam,

                  Undang-undang memperuntukkan bahawa ibu kandung mendapat hak jagaan penuh sekiranya tidak mempunyai ikatan yang sah dengan suami isteri. Dalam konteks ini, tuan tidak berhak terhadap hak jagaan anak tersebut.

                  Walla’hualam.

              6. Isteri saya mengalami masalah bagi menentukan hak penjagaan anak2 beliau dengan bekas suami Bagaimana kah hak anak2 sekiranya bapa kandung tidak waras dab berkelakuan aneh & pelik.Isteri saya pernah menagalami ganguan seksual oleh bekas bapa mertua. Sekarang pihak bekas suami dan keluarga cuba untuk memohon hak penjagaan anak2 isteri saya.keadaan Bekas suami beliau sangat membimbangkan .mohon nasihat

                1. Adalah lebih baik menentukan hak jagaan di Mahkamah. Sekiranya ianya keperluan mendesak untuk mendapatkan hak jagaan sementara kes induk diselesaikan, si ibu boleh memohon untuk mendapatkan hak jagaan sementara.

              7. Assalamualaikum,

                Saya dan suami dah tiada persefahaman. Dia bersetuju untuk berpisah tetapi dia minta hak jagaan penuh anak2 dan mengenakan syarat yg kurang adil utk hak lawatan.

                Saya masih dalam perkahwinan ini sebab takut kehilangan anak2.

                Untuk fight hak jagaan anak saya tahu akan makan masa yg lama naik turun court.

                Saya setuju utk die dapat hak jagaan penuh tp boleh ke saya tuntut hak yang adil utk bermalam, sebagai contoh, 2 minggu bersama saya and 2 minggu bersama suami.

                Alasan saya lebih kukuh kerana saya tinggal bersama parent yg masih kuat dan selama ni turut membantu persekolahan anak saya yang dekat dgn rumah mereka. Suami tinggal di PJ, memerlukan anak2 bgn seawal pg utk kesokolah dan hal2 tusyen yang semua nya berhampiran dgn rumah parent saya.

                Mcmcmana sy perlu teruskan?

                1. Waalaikumusalam.

                  Sekiranya pasangan terbuka untuk berbincang bagi persetujuan bersama bagi hak penjagaan anak adalah digalakkan.

                  Walaubagaimanapun, terma-terma persetujuan berasama itu lebih baik dapatkan nasihat drpd peguam terlebih dahulu kerana ianya akan memberi impak pada masa hadapan.

                  Terma-terma persetujuan ini kemudian hendaklah dibawa ke mahkamah untuk direkodkan dan diendorskan sebagai perintah.

                  Proses ini jauh lebih pendek dan menjimatkan masa pihak2.

                2. Waalaikumusalam,

                  Pada umumnya, ibu adalah berhak terhadap hak jagaan penuh anak terutama sekiranya anak-anak masih bawah umur. Puan boleh untuk menuntut hak jagaan penuh mahupun hak bermalam dan melawat. Sekiranya puan mempunyai sebarang soalan, puan boleh contact 011-28839046 untuk respon lebih pantas.

              8. Assalam..
                Sy telah bercerai hampir setahun. Dlm hadhanah hak penjagaan anak (7 dan 9thn) adalah kpd sy sementara bapa mendapat hak bermlm pd hujung minggu. Sebelum wabak covid, sy tiada masalah mengikut perintah tersebut. Tetapi ketika wabak covid di selangor terlalu tinggi, sy menyatakan lebih baik bapa tunggu bila kes sudah turun atau bila ank2 telah divaksin. Setakat ini, pihak bapa bersetuju. Namun disebabkan terlalu lama masa pkp, bapa mula mendesak utk melawat ank2.
                Untuk pengetahuan, bekas suami bekerja sebagai doktor dan telah berkahwin dengan staff yg juga bekerja di hospital. Isteri baru ex sy juga mempunyai anak2 yg berumur kurang 18thn yg menetap bersama bapa mereka.
                Sy sebagai penjaga ank2 sy tidak rasa selamat utk membenarkan bapa melawat ank2 disebabkan dia dan isterinya bekerja di hospital dan juga akan terjadinya mixing of 3 households yg mungkin mendedahkan ank2 sy kpd wabak ini.
                Bolehkah sy menuntut ex sy utk contest hadhanah yg sedia ada jika dia masih mahu melawat ank dlm pandemik ini? Adakah tindakan sy menghalang hak lawatan bapa(dlm konteks pandemik) salah di sisi undang2.
                Terima kasih atas nasihat puan.

                1. Waalaikumusalam,

                  Kebimbangan puan adalah berasas memandangkan sekarang wabak Covid-19 sedang menular dengan teruk. Adalah disarankan untuk pihak puan berbincang dengan pihak bekas suami secara damai mengenai lawatan bapa kepada anak. Walaubagaimanapun, sekiranya puan atau bekas suami ingin memfailkan hak jagaan anak, anak-anak tersebut sudah boleh memilih untuk tinggal bersama siapa memandangkan anak-anak puan telah mencapai umur mumayiz.

              9. Assalamualaikum..sy n suami br sahaja bercerai ..4 org ank dibwh jagaan saya..11 tahun..7tahun.5 tahun dan 2 tahun..tetapi sy tidak melarang suami untuk melawat ank2..cuma saya tidak membenarkan dia membawa ank saya keluar shaja atas faktor keselamatan..saya takut dia alpa menjaga ank2 yg tengah aktif..dan dia akan berkahwin dgn janda ank 1..jd ini membimbangkan saya…boleh kah alasan saya diterima agar suami tidak boeh membawa ank2 keluar..hanya membenarkan suami melawat anak2 sahaja?

                1. Puan ada perintah jagaan anak daripada Mahkamah? Seeloknya puan berbincang secara baik dengan bekas suami puan terlebih dahulu memandangkan dia sebagai seorang bapa juga berhak untuk melawat dan membawa keluar anak2 tersebut.

                2. Salam puan, saya ingin bertanya. Bekas suami seorang penag**. Setelah 4 tahun berpisah sekarang sy ingin membuat permohonan nafkah anak. Adakah saya boleh membuat permohonan nafkah ke atas bekas suami sedang kan beliau dipenjara anggaran 10 tahun. Atau sy boleh mohon nafkah dari bapa saudara ya yg terdekat kerana beliau staf kerajaan dan sgt mampu? Mohon Maklumbalas puan.

                  1. Waslm,

                    Kewajipan nafkah asalnya tertanggung di atas bahu bapa. Walaubagaimanapun, jika bapa tidak mampu atau mἀti, nafkah si anak ditanggung oleh waris-waris si anak (iaitu kerabatnya yang akan mewarisi darinya) merangkumi ibunya sendiri, datuknya, neneknya, saudaranya, bapa saudaranya dan sebagainya lagi yang dapat mewarisi darinya.

                3. As’salam sy bercerai sama suka tapi husband mengenakan syarat dan mahkamah rendah sudah mengeluarkan surat
                  1.hak penjagaan anak sementara ke atas suami
                  2. Rumah atas nama saya hendaklah diloan balik ke atas nama suami saya bayaran bulan tanpa ade miss

                  Tapi sy dibenarkan ambik khamis petang kol 4 jumaat sabtu dan ahad malam kena hantar balik ke suami

                  Hanya saya nak tahu kalau baju segala kelengkapan anak sus barang sekolah semua semasa dengan saya bole ke sy yg harus beli atau saya harus meminta ke suami balik semua perbelanjaan.

                  Bekas suami cakap sy berkira dgn anak bulan ke tu tanggungjawab nya semasa anak tu dgn sy bekas kena bagi duit utk sy beli brg2 keperluan ketika anak dgn saya.

                  Bole sy tanya pasal anak punye keperluan semasa dengan saya

                4. As salam puan.. saya mempunyai seorg anak lelaki berusia 9 tahun dn di jaga oleh bekas isteri saya tanpa perintah hak jagaan dari makhamah.. saya pernah bertanya dengan anak hendak duduk dengan siapa…anak memilih saya..bekas isteri saya melarang ank utk berjumpa dengan saya.. untuk makluman isteri sy dah berkahwin lain.. saya ingin bertanya..perlukah saya buat tuntutan hak jagaan anak saya di makhamah? dan lama kah proses prosiding makhamah serta berapa bayaran kos guaman dan kos2 lain.. mohon pencerahan puan..terima kasih

                  1. Waalaikumusalam.

                    Encik boleh mohon hak jagaan anak di mahkamah syariah yang berbidangkuasa memandangkan anak tersebut telah boleh memilih untuk tinggal dengan siapa. Untuk pertanyaan lanjut berkaitan prosiding kes dan kos guaman Encik boleh hubungi peguam kami di 011-28839046.

                5. Salam sejahtera. Saya ada sedikit soalan. Saya berniat nak membuat permohonan penceraian dengan suami. Kami baru 2 tahun dah berkahwin dan dikurniakan 2 orang anak lelaki, masing-masing berumur 2 tahun dan setahun. Si suami seorang yg sangat panas baran dan kadang-kadang suka mengugut. Saya khuatir sekiranya saya buat tuntutan hak penjagaan anak-anak, suami saya akan melarikan anak-anak saya sebelum mahkamah buat keputusan. Apakah yang perlu saya buat bagi mengelakkan pekara seperti ini terjadi. Apakah hak saya sebagai seorang ibu untuk menyelamatkan dua orang anak saya itu. Kerana saya khuatir suami akan bertindak ganas terhadap saya dan ahli keluarga yang lain. Terima kasih.

                6. As salam…maaf..ingin bertanya…adakah dgn alasan si bapa sering menonton pornografi,si ibu blh memohon hak jagaan penuh(ibu) tanpa bermalam(bapa) kerana khuatir dgn keselamatan anak3..

                  1. Waalaikumuslm wbt.

                    Puan boleh mohon pada Mahkamah untuk hak jagaan penuh tanpa bermalam terutamanya sekiranya puan mempunyai anak perempuan. Walaubagaimanapun, puan perlu lampirkan bukti seperti watch/search history suami puan untuk rujukan mahkamah. Sebarang pertanyaan puan boleh whatsapp 011-28839046 untuk respon lebih pantas.

                7. MOHD HAFIS BIN AHMAD

                  Assalammualaikum puan..
                  Sy telah bercerai dgn ex wife dan mempunyai seorang anak lelaki berumur 4 tahun 8 bulan.. Semasa dimahkamah hanya diputuskan berkaitan nafkah sahaja manakala hak penjagaan anak tidak kemukakan.. Ex wife menetap dirumah maknya di kajang manakala sy menetap di penang.. Ex wife nie problems sikit sekiranya berlaku permasalahan contoh bergaduh sy langsung tidak dpt apa2 berita berkaitan anak selama beberapa hari.. Dan ini sangat merunsingkan sy kerana sy xda satu pun perjanjian pembahagiaan hak jagaan anak. Sebagai seorg ayah sy jg perlu tahu keadaan anak setiap hari bagi menjamin keselamatan anak sy sepanjang berada di bawah jagaan ex wife. Apa patut sy buat utk dapatkan hak jagaan anak sy..

                8. Assalamualaikum, saya nak tanya boleh tak kalau anak tak nak duduk dengan ibubapa selepas ibubapa mereka bercerai. maksudnya anak tersebut nak cari keluarga angkat,

                  1. Waalaikumuslm. Anak2 adalah tanggungjawab ibu bapa. Walaubagaimanapun, sekiranya tinggal bersama ibu bapa boleh mendatangkan kemudharatan, anak2 tersebut sekiranya telah lebih umur mumayyiz boleh minta untuk tinggal bersama nenek belah ibu, nenek belah bapa atau ibu saudara sebelah ibu mengikut senarai kelayakan hadhanah.

                9. Sudah lama sya mncari jwpan mengenai mslh sya slma lebih 10 tahun berkahwin dgn duda anak 2. Hak penjagaan anak2 bekas isteri berikan kpd suami sya, sya nk tau brp lma patut suami sya menanggung & mnyara bekas isterinya sdgkn anak2 di bwh jagaan suami. Sya merasa hairan msih patutkah suami sya memberi duit stiap kali bekas isterinya meminta sntiasa dgn belbagai alasan yg tdk logik di pikiran sya, paling sya kecewa suami sya memberi tnpa pengetahuan sya langsung atau memberitahu hal2 berkaitan dia memberi wang atau stiap kali bekas isterinya slalu meminta wang. Kalau sya dpt tau secara tdk sngja dia hnya akan memberi alasan bhwa itu smua hnya la infaq, sya ingin tahu apakah hukum jika suami sya memberikan duit pd bekas isterinya tanpa pengetahuan sya isterinya. Apakah masalah sya ini duami sama sekali tdk mempunyai kslhan kerana menyembunyi kn perkara yg mndtgkn syak wasangka sya pd suami. Hrp soalan sya ini akan berakhir setelah mndpt jawapan akhirnya setelah berusaha untk mndapatkn kepastian di sana sini tp tdk dihiraukn. Terima kasih yg tk terhingga skiranya dpt membantu sya dgn memberi jwapan yg slama ini sya mncari2.

                  1. Sekiranya anak-anak di bawah jagaan suami puan, suami puan tidak lagi perlu untuk membayar nafkah melalui bekas isteri. Ini kerana tanggungan nafkah tersebut telah ditanggung secara langsung oleh suami puan. Selebihnya, ia bergantung kepada niat suami puan sama ada dia ingin bersedekah atau sebagainya.

                    Wallahualam.

                10. Assalmmualaikum Puan,

                  Boleh saya tahu apa prosedur kalau nenek kepada kanak-kanak tersebut yang ingin menuntut hak jagaan? Ibu kepada anak tersebut telah meninggal, dan anak tersebut kini di bawah jagaan bapa nya, tetapi nenek (ibu kepada ibu kanak-kanak) hendak menuntut hak jagaan. Apakah cara untuk nenek mendapatkan salinan sijil kelahiran bagi proses nak daftarkan kes hak penjagaan di Mahkamah?

                  Terima kasih

                  1. Waalaikumusalam.

                    Seperti yg diperuntukkan dalam undang2, nenek belah ibu diberikan keutamaan dalam hak jagaan anak. Prosedurnya sama seperti sekiranya seorang ibu ingin menuntut hak jagaan anak di mahkamah. Untuk sebarang pertanyaan lanjut, pihak puan boleh hubungi peguam kami di 01128839046.

                11. Amerul Aini Binti Abdul hamid

                  Assalamualaikum, sy sudah bercerai dgn ex husband setahun Jun 2020 yg lalu. Kami mempunyai seorg ank lelaki berusia 4tahun..
                  Dari awal dalam proses penceraian smpi la skrg.. sy tidak dapat berjumpa dgn ank..

                  Jadi sy nak tahu bagaimana proses utk sy dapatkan Hak jagaan tersebut.. sy tidak tahu ape step pertama yg perlu sy lakukan.

                  Sy dah mengambil borang Hak smentara Dan kekal..

                  1. Step yg pertama, failkan kes dengan menggunakan borang yg puan ambil. Kemudian, serahkan saman tersebut kepada bekas suami dan hadir pada tarikh yg ditetapkan oleh mahkamah. Puan sebagai ibu boleh tuntut hak jagaan kekal.

                12. Assalamualaikum puan,
                  Sy ingin bertanya, sy telah bercerai dgn ex wife lebih10 tahun yg lalu & mempunyai anak permpuan 14 tahun, lelaki 11.bercerai , tanpa ada surat hak penjagaan ank oleh mahkamah.. Ex sy mempunyai masalah susah nk berbincang,kadang2 dia bagi sy ambil, kadang2 dia tak kasi and berbulan2 sy tak dpt jumpa ank,. Ank lelaki sy, memang nk duduk dgn sy…. Boleh kah, ank ppuan sy duduk dgn ex and ank lelaki duduk dgn sy.. Jika boleh, bgaimana sy ingin menuntut

                  1. Encik boleh menuntut hak jagaan anak untuk anak lelaki tersebut sahaja memandangkan anak tersebut telah lebih umur dan mahkamah akan bertanya kpd anak tersebut ingin tinggal dgn siapa. Manakala, untuk anak perempuan, encik boleh menuntut hak lawatan. Sebarang pertanyaan noleh hubungi peguam kami di 01128839046

                13. Salam. Saya tidak duduk sebumbung dgn suami hampir dua bulan akibat masalah rumahtangga. Dia skrg dia johor bersama anak perempuan saya yg berumur setahun lebih. Saya pula di perlis bersama anak lelaki saya yg berumur 5 bulan. Suami melarikan diri bersama anak tanpa pengetahuan saya. Setelah sedar mereka tiada, saya pergi buat laporan polis tapi polis tak boleh tlg apa apa sbb anak tu masih sah anak dia. Dan kami tidak bercerai. Dan pihak polis kata, mereka boleh tlg ambik anak saya tu dengan syarat ada surat hak jagaan anak dari mahkamah. Jadi di sini saya ingin bertanya, mcm mana saya nak dptkan hak jagaan anak tersebut? Berapa lama masa yg diperlukan utk saya dapat hak jagaan sementara tersebut?

                  1. Untuk dptkan hak jagaan sementara, puan perlu failkan kes induk hak jagaan anak terlebih dahulu. Jangka masa tertakluk kepada proses perbicaraan dan kes2 yang sedang berjalan di mahkamah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *