Anak-anak Mangsa Perpisahan Suami & Isteri?
Skip to content

HAK PENJAGAAN ANAK

Sebagai seorang Peguam Syarie, saya melihat ini sebagai momokan terhadap pasangan yang ingin bercerai dan pada akhirnya, hasrat si isteri terbantut kerana tidak sanggup melihat anak-anak membesar tanpa figura seorang bapa.

Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima dalam pembesaran kanak-kanak?

Tidak masuk akal bukan?

Adakah Mahkamah mampu untuk memahami situasi yang dialami oleh seorang isteri yang didera dan seorang ibu yang bimbang akan keselamatan serta kebajikan anak-anak sekiranya penjagaan anak di bawah jagaan bapa?

Pertama, perlu ingat bahawa Mahkamah perlu bersifat adil dan memberi peluang kepada kedua-dua belah pihak untuk didengari. Di sinilah tugas pihak-pihak untuk membuktikan keterangan masing-masing dan disokong oleh bukti-bukti dokumen & keterangan saksi-saksi.

Kedua, berdasarkan bukti-bukti dan keterangan pihak-pihak serta saksi, perkara pertama yang akan menjadi pertimbangan Mahkamah adalah kebajikan dan keselamatan anak-anak. Di bawah jagaan siapakah kebajikan dan keselamatan anak-anak lebih terjaga.

Contoh: Si Bapa mahu hak jagaan anak, tetapi persekitarannya tidak mecerminkan kesesuaian untuk anak. Sekiranya bapa pergi kerja, siapakah yang akan jaga anak tersebut? Rumah yang didiami oleh bapa sesuai dan selesa atau tidak untuk anak-anak. Kalau rumah yang didiami hanya mempunyai satu bilik manakala, anak-anak ada 4 orang lelaki dan perempuan.

Kemudian, sekiranya Si Bapa mempunyai rekod jenayah seksual dan mempunyai seorang anak perempuan kecil. Si Ibu mempunyai alasan dan sebab yang wajar untuk menyatakan kebimbangan beliau.

Bagaimana pula status dan keadaan anak-anak sekiranya Kes Hak Penjagaan Anak (Hadhanah) telah difailkan di Mahkamah dan sedang dalam perbicaraan?

Di sini, Si Ibu boleh memfailkan Permohonan Interim (sementara) Penjagaan Anak sementara menunggu kes Hak Jagaan Anak (kes induk) selesai.

Apakah jenis permohonan yang boleh dimasukkan di bawah kes Hak Jagaan Anak?

1. Hak Jagaan Penuh (ibu) Tanpa Bermalam (bapa).

2. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Bermalam (bapa).

3. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan Tanpa Pengawasan (bapa).

4. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan dengan Pengawasan (bapa).

5. Hak Jagaan Bersama.

Kena ingat dalam kes Hadhanah, tidak wujud istilah “aku layak, kau tak layak”. Pihak yang layak adalah pihak yang dapat buktikan di Mahkamah bahawa dia dapat menjamin kebajikan serta keselamatan anak dengan terbaik.”THE WELFARE OF THE CHILDREN IS THE KEY IN CUSTODY”

Oleh:-

Fatihah Salahuddin,Peguam Syarie

(Visited 22,747 times, 1 visits today)
4.5 6 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
351 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Haziq Ahmad
Haziq Ahmad
3 years ago

Assalamualaikum,

Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

Apa patut saya buat?

fazlina
fazlina
2 years ago

Assalamualaikum Puan,

Saya hendak bertanya berkenaan hak penjagaan anak.Saya sudah bercerai since 06/08/2018 dan anak2 berada dibawah jagaan saya dan buat pengetahuan puan anak saya sepasang yang berumur 5thn, 3thn. Saya sudah berkahwin baru dan suami saya bekerja askar.Tiada perintah mahkamah hak penjagaan anak. EX merupakan bekas anggota polis yang pernah dimasukan penjara sebab dadah dan mempunyai rekod jenayah yang sangat banyak. saya risau untuk bagi hak penjagaan anak atau pun bermalam. soal nafkah on off sahaja. apakah saya layak mendapat hak penjagaan sepenuhnya? saya harap puan dapat membantu dalam masalah saya. sekian..

emma
emma
3 years ago

Bagaimana pula keadaan dibawah perkataan suami ditukar kepada isteri. seorang isteri yang kaki pukul.

“Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima
dalam pembesaran kanak-kanak”

adakah suami salah mengikut undang-undang bila memukul isteri untuk membela diri dari dipukul ataupun untuk memberi pengajaran kepada si isteri yang tidak pernah melakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri?

*maafkan saya kalau ayat saya tulis berbelit tetapi situasi di atas menunjukkan suami yang berada di tempat isteri.

Sheena
Sheena
2 years ago

Salam saya nak tanya. macam mana nak tuntut hak penjagaan. Si bapa orang indonesia bawa lari anak ke sana. Bekas isteri Orang malaysia. Anak2 lahir dimalaysia. Si bapa bawa lari ke Indonesia ..semua document mykid ada pada ibu mereka. Macam mana nak ambik anak2 tu ya.

Zana
Zana
3 years ago

Assalamualaikum,
Anak saudara berumur 12 tahun telah mengaku dicabul oleh ayah tiri pada Mei-Dis 2020 semasa sesi kaunseling bersama pakar psikiatri kerana masalah depression dan ada keinginan untuk membunuh diri

Perceraian adik saya dengan isteri berlaku pada April 2019, bekas isteri berkahwin dengan lelaki bujang pada Disember 2019

Hak penjagaan anak-anak seramai 3 orang tidak diputuskan di hadapan hakim dan mereka bersetuju untuk menjaga anak secara bergilir

Walau bagaimanapun, anak-anak di jaga sepenuhnya oleh adik lelaki dan bekas isteri hanya mengambil anak-anak pada hujung minggu atau cuti sekolah sahaja

Adik saya berkahwin semula pada Februari 2021

Soalan saya:
1 Bekas isteri adik menuduh anak beliau membuat tuduhan palsu untuk memburukkan suami beliau dan me minta anak-anak di hantar ke rumah beliau, Adik saya enggan kerana bimbang bekas isteri akan memujuk anak untuk menarik balik tuduhan

Dari segi undang2 adakah adik saya boleh memohon mendapatkan hak penjagaan sepenuhnya ke atas anak-anak atas faktor keselamatan?
Sekarang suami bekas isteri sedang ditahan reman bagi membantu siasatan

Hakim memutuskan nafkah sebanyak RM 2000 sebulan kepada bekas isteri, tetapi bekas isteri memohon lebih byk lagi. Sedangkan dalam tempoh sebulan adakalanya anak2 langsung tidak di jaga oleh bekas isteri atas alasan nafkah RM 2000 tidak mencukupi

Untuk pengetahuan puan, kos belajar(tadika swasta dan pusat tahfiz swasta) dan semua kos berkaitan ditanggung sepenuhnya oleh adik saya.

Adakah bekas isteri berhak membuat tuntutan nafkah tertunggak jika anak2 tinggal bersama adik saya?

Terima kasih

Haizo Ahmad
Haizo Ahmad
3 years ago

Assalamualaikum,

Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

Apa patut saya buat?

Salsabila
Salsabila
2 years ago

Assalamualaikum,,
sy nak tanya bagaimana pula dgn kes kkak ipar yg mengambil hak jagaan anak tanpa kebenaran mak ayah kandung anak tersebut sedangkan mak ayah anak tersebut belum bercerai dan mampu menjaga anak tersebut. ?

Dzulazuan
Dzulazuan
2 years ago

assalam..sy dah bercerai hampir 8 tahun,mahkamah dah putuskan hak penjagaan bersama weekday dgn ex dan weekend dgn sy,makin lama ex sy makin merumitkan urusan bila giliran saya utk ambil anak,sejak akhir2 ni anak2 kerap mengadu dgn saya ex selalu marah2 tanpa sbb dan kadang2 ex ada naik tangan dgn anak2 smpikan anak2 rasa takut.adakah mahkamah akan ambil perkara ini sebagai 1 masalah besar atau sebaliknya?apa perlu sy buat?..

Debbie
Debbie
2 years ago

Hello.
Kalau isteri yang selingkuh dan mempunyai anak dari lelaki lain dan masih belum bercerai dengan suaminya, siapakah yang akan dapat hak penjagaan anak?
Selain itu, bolehkah si suami menuntut saman keatas isteri dan selingkuhan isterinya?

Boleh berikan cara-cara untuk menuntuk hak penjagaan dan saman tersebut?

Terima kasih

Mohammad haris bin chinagany
Mohammad haris bin chinagany
2 years ago

Asalamualaikum saya nak bertanya

1. Adakah Saya mempunyai hak terhadap anak saya…
2.saya tidak menikahkan ibu anak Saya…tetapI bolehkah Saya mendapat hak Penjagaan/ hak utk berjumpa dengan anak saya seminggu sekali atau sebulan sekali …
Harap Saya mendapat jawapan yang sepatut Nye …

Shahru
Shahru
2 years ago

Isteri saya mengalami masalah bagi menentukan hak penjagaan anak2 beliau dengan bekas suami Bagaimana kah hak anak2 sekiranya bapa kandung tidak waras dab berkelakuan aneh & pelik.Isteri saya pernah menagalami ganguan seksual oleh bekas bapa mertua. Sekarang pihak bekas suami dan keluarga cuba untuk memohon hak penjagaan anak2 isteri saya.keadaan Bekas suami beliau sangat membimbangkan .mohon nasihat

Mazuin
Mazuin
2 years ago

Assalam..
Sy telah bercerai hampir setahun. Dlm hadhanah hak penjagaan anak (7 dan 9thn) adalah kpd sy sementara bapa mendapat hak bermlm pd hujung minggu. Sebelum wabak covid, sy tiada masalah mengikut perintah tersebut. Tetapi ketika wabak covid di selangor terlalu tinggi, sy menyatakan lebih baik bapa tunggu bila kes sudah turun atau bila ank2 telah divaksin. Setakat ini, pihak bapa bersetuju. Namun disebabkan terlalu lama masa pkp, bapa mula mendesak utk melawat ank2.
Untuk pengetahuan, bekas suami bekerja sebagai doktor dan telah berkahwin dengan staff yg juga bekerja di hospital. Isteri baru ex sy juga mempunyai anak2 yg berumur kurang 18thn yg menetap bersama bapa mereka.
Sy sebagai penjaga ank2 sy tidak rasa selamat utk membenarkan bapa melawat ank2 disebabkan dia dan isterinya bekerja di hospital dan juga akan terjadinya mixing of 3 households yg mungkin mendedahkan ank2 sy kpd wabak ini.
Bolehkah sy menuntut ex sy utk contest hadhanah yg sedia ada jika dia masih mahu melawat ank dlm pandemik ini? Adakah tindakan sy menghalang hak lawatan bapa(dlm konteks pandemik) salah di sisi undang2.
Terima kasih atas nasihat puan.

Mazuin
Mazuin
2 years ago
NURAZALINA
2 years ago

Assalamualaikum..sy n suami br sahaja bercerai ..4 org ank dibwh jagaan saya..11 tahun..7tahun.5 tahun dan 2 tahun..tetapi sy tidak melarang suami untuk melawat ank2..cuma saya tidak membenarkan dia membawa ank saya keluar shaja atas faktor keselamatan..saya takut dia alpa menjaga ank2 yg tengah aktif..dan dia akan berkahwin dgn janda ank 1..jd ini membimbangkan saya…boleh kah alasan saya diterima agar suami tidak boeh membawa ank2 keluar..hanya membenarkan suami melawat anak2 sahaja?

Nurazreenhana
Nurazreenhana
2 years ago

As’salam sy bercerai sama suka tapi husband mengenakan syarat dan mahkamah rendah sudah mengeluarkan surat
1.hak penjagaan anak sementara ke atas suami
2. Rumah atas nama saya hendaklah diloan balik ke atas nama suami saya bayaran bulan tanpa ade miss

Tapi sy dibenarkan ambik khamis petang kol 4 jumaat sabtu dan ahad malam kena hantar balik ke suami

Hanya saya nak tahu kalau baju segala kelengkapan anak sus barang sekolah semua semasa dengan saya bole ke sy yg harus beli atau saya harus meminta ke suami balik semua perbelanjaan.

Bekas suami cakap sy berkira dgn anak bulan ke tu tanggungjawab nya semasa anak tu dgn sy bekas kena bagi duit utk sy beli brg2 keperluan ketika anak dgn saya.

Bole sy tanya pasal anak punye keperluan semasa dengan saya

Abdul
Abdul
2 years ago

As salam puan.. saya mempunyai seorg anak lelaki berusia 9 tahun dn di jaga oleh bekas isteri saya tanpa perintah hak jagaan dari makhamah.. saya pernah bertanya dengan anak hendak duduk dengan siapa…anak memilih saya..bekas isteri saya melarang ank utk berjumpa dengan saya.. untuk makluman isteri sy dah berkahwin lain.. saya ingin bertanya..perlukah saya buat tuntutan hak jagaan anak saya di makhamah? dan lama kah proses prosiding makhamah serta berapa bayaran kos guaman dan kos2 lain.. mohon pencerahan puan..terima kasih

Abigail
Abigail
2 years ago

Salam sejahtera. Saya ada sedikit soalan. Saya berniat nak membuat permohonan penceraian dengan suami. Kami baru 2 tahun dah berkahwin dan dikurniakan 2 orang anak lelaki, masing-masing berumur 2 tahun dan setahun. Si suami seorang yg sangat panas baran dan kadang-kadang suka mengugut. Saya khuatir sekiranya saya buat tuntutan hak penjagaan anak-anak, suami saya akan melarikan anak-anak saya sebelum mahkamah buat keputusan. Apakah yang perlu saya buat bagi mengelakkan pekara seperti ini terjadi. Apakah hak saya sebagai seorang ibu untuk menyelamatkan dua orang anak saya itu. Kerana saya khuatir suami akan bertindak ganas terhadap saya dan ahli keluarga yang lain. Terima kasih.

NOR
NOR
2 years ago

As salam…maaf..ingin bertanya…adakah dgn alasan si bapa sering menonton pornografi,si ibu blh memohon hak jagaan penuh(ibu) tanpa bermalam(bapa) kerana khuatir dgn keselamatan anak3..

RAYN
RAYN
2 years ago

Hello
Keadaan isteri yang menghidap penyakit cancer. Adakah SI suami berhak mengambil hak jagaan anak atas keselamatan berkemungkinan penyakit menular atau tak. Kerana si isteri engan balik ke rumah SI suami dengan beralasan SI suami tak pandai mengurus penyakit

MOHD HAFIS BIN AHMAD
MOHD HAFIS BIN AHMAD
2 years ago

Assalammualaikum puan..
Sy telah bercerai dgn ex wife dan mempunyai seorang anak lelaki berumur 4 tahun 8 bulan.. Semasa dimahkamah hanya diputuskan berkaitan nafkah sahaja manakala hak penjagaan anak tidak kemukakan.. Ex wife menetap dirumah maknya di kajang manakala sy menetap di penang.. Ex wife nie problems sikit sekiranya berlaku permasalahan contoh bergaduh sy langsung tidak dpt apa2 berita berkaitan anak selama beberapa hari.. Dan ini sangat merunsingkan sy kerana sy xda satu pun perjanjian pembahagiaan hak jagaan anak. Sebagai seorg ayah sy jg perlu tahu keadaan anak setiap hari bagi menjamin keselamatan anak sy sepanjang berada di bawah jagaan ex wife. Apa patut sy buat utk dapatkan hak jagaan anak sy..

nur amira
nur amira
2 years ago

Assalamualaikum, saya nak tanya boleh tak kalau anak tak nak duduk dengan ibubapa selepas ibubapa mereka bercerai. maksudnya anak tersebut nak cari keluarga angkat,

SSFTJ
SSFTJ
2 years ago

Sudah lama sya mncari jwpan mengenai mslh sya slma lebih 10 tahun berkahwin dgn duda anak 2. Hak penjagaan anak2 bekas isteri berikan kpd suami sya, sya nk tau brp lma patut suami sya menanggung & mnyara bekas isterinya sdgkn anak2 di bwh jagaan suami. Sya merasa hairan msih patutkah suami sya memberi duit stiap kali bekas isterinya meminta sntiasa dgn belbagai alasan yg tdk logik di pikiran sya, paling sya kecewa suami sya memberi tnpa pengetahuan sya langsung atau memberitahu hal2 berkaitan dia memberi wang atau stiap kali bekas isterinya slalu meminta wang. Kalau sya dpt tau secara tdk sngja dia hnya akan memberi alasan bhwa itu smua hnya la infaq, sya ingin tahu apakah hukum jika suami sya memberikan duit pd bekas isterinya tanpa pengetahuan sya isterinya. Apakah masalah sya ini duami sama sekali tdk mempunyai kslhan kerana menyembunyi kn perkara yg mndtgkn syak wasangka sya pd suami. Hrp soalan sya ini akan berakhir setelah mndpt jawapan akhirnya setelah berusaha untk mndapatkn kepastian di sana sini tp tdk dihiraukn. Terima kasih yg tk terhingga skiranya dpt membantu sya dgn memberi jwapan yg slama ini sya mncari2.

DRM
DRM
2 years ago

Assalmmualaikum Puan,

Boleh saya tahu apa prosedur kalau nenek kepada kanak-kanak tersebut yang ingin menuntut hak jagaan? Ibu kepada anak tersebut telah meninggal, dan anak tersebut kini di bawah jagaan bapa nya, tetapi nenek (ibu kepada ibu kanak-kanak) hendak menuntut hak jagaan. Apakah cara untuk nenek mendapatkan salinan sijil kelahiran bagi proses nak daftarkan kes hak penjagaan di Mahkamah?

Terima kasih

Syasya
Syasya
2 years ago

Assalammualaikum. Saya ingin bertanya. Isteri saya telah lari dan keluar rumah tanpa keizinan saya bersama 3 orang anak saya pada 11/8/2021 sehingga kini, dan selepas mengetahui keberadaannya dan selepas saya telah mengajak dia kembali semula ke rumah bersama anak-anak, dia masih enggan. Dan dalam tempoh tersebut isteri saya telah memfailkan tuntutan penceraian di mahkamah namun saya masih belum menceraikannya dan dia masih isteri saya yang sah. Sepanjang tempoh ini juga, dia telah melarang saya daripada berjumpa atau mengambil anak-anak untuk bermalam dengan saya. Adakah ini dibolehkan sedangkan dia masih isteri saya dan saya adalah ayah yg sah kepada anak-anak tersebut. Apakah yg perlu saya lakukan?

H
H
2 years ago

Assalammualaikum. Saya nak bertanya. Isteri saya telah keluar rumah tanpa izin dan pengetahuan saya sejak 11/8/2021 sehingga kini. Dan selepas mengetahui keberadaan dia, saya telah mengajak dia utk untuk balik semula ke rumah tetapi dia enggan. Namun, dia enggan untuk balik semula ke rumah. Sepanjang tempoh dia keluar dari rumah, dia telah melarang saya daripada berjumpa dengan anak2 saya dengan mengatakan bahawa peguamnya melarang saya daripada berjumpa dengan anak2. Apakah yang perlu saya lakukan? Adakah saya seorang bapa yg sah dan masih lagi belum menceraikan isteri saya tidak boleh berjumpa dengan anak-anak saya. Dan adakah menjadi kesalahan sekiranya saya membawa balik semula anak2 ke rumah saya??

Amerul Aini Binti Abdul hamid
Amerul Aini Binti Abdul hamid
2 years ago

Assalamualaikum, sy sudah bercerai dgn ex husband setahun Jun 2020 yg lalu. Kami mempunyai seorg ank lelaki berusia 4tahun..
Dari awal dalam proses penceraian smpi la skrg.. sy tidak dapat berjumpa dgn ank..

Jadi sy nak tahu bagaimana proses utk sy dapatkan Hak jagaan tersebut.. sy tidak tahu ape step pertama yg perlu sy lakukan.

Sy dah mengambil borang Hak smentara Dan kekal..

MAABMT
MAABMT
2 years ago

Assalamualaikum puan,
Sy ingin bertanya, sy telah bercerai dgn ex wife lebih10 tahun yg lalu & mempunyai anak permpuan 14 tahun, lelaki 11.bercerai , tanpa ada surat hak penjagaan ank oleh mahkamah.. Ex sy mempunyai masalah susah nk berbincang,kadang2 dia bagi sy ambil, kadang2 dia tak kasi and berbulan2 sy tak dpt jumpa ank,. Ank lelaki sy, memang nk duduk dgn sy…. Boleh kah, ank ppuan sy duduk dgn ex and ank lelaki duduk dgn sy.. Jika boleh, bgaimana sy ingin menuntut

Farishaaaa
Farishaaaa
2 years ago

Salam. Saya tidak duduk sebumbung dgn suami hampir dua bulan akibat masalah rumahtangga. Dia skrg dia johor bersama anak perempuan saya yg berumur setahun lebih. Saya pula di perlis bersama anak lelaki saya yg berumur 5 bulan. Suami melarikan diri bersama anak tanpa pengetahuan saya. Setelah sedar mereka tiada, saya pergi buat laporan polis tapi polis tak boleh tlg apa apa sbb anak tu masih sah anak dia. Dan kami tidak bercerai. Dan pihak polis kata, mereka boleh tlg ambik anak saya tu dengan syarat ada surat hak jagaan anak dari mahkamah. Jadi di sini saya ingin bertanya, mcm mana saya nak dptkan hak jagaan anak tersebut? Berapa lama masa yg diperlukan utk saya dapat hak jagaan sementara tersebut?

Sarah
Sarah
2 years ago

Assalamualaikum..
Saya ingin bertanya bg pihak kawan saya.. jika peceraian berlaku atas persetujuan bersama,dan hak jagaan anak adakah akan jatuh pada bapa jika si ibu tidak berkerja?tapi si ibu ada buat bisness online ketika si bapa tidak memberi nafkah .adakah hak jagaan akan jatuh pada si bapa sepenuhnya?mereka baru buat tuntutan penceraian..si bapa mahu dapatkan anak,utk dibawa balik ke rumah keluarga si bapa.

Josephine Binti Julian
Josephine Binti Julian
2 years ago

Puan Saya nak Tanya, Bolehkah sekiranya seorang ibu yang beragama Muslim dengan rela hati untuk memberi hak penjagaan kepada pasangan non muslim ? Dan pasangan tersebut rela hati menerima dan menjaga bayi tersebut dengan Cara Muslim?

Siti meriam
Siti meriam
2 years ago

Assalamualaikum w.b.t. saya nak bertanya, sekiranya ibu bapa bercerai kerana bapa mempunyai perempuan lain dan ingin berkahwin dengan perempuan tersebut, anak2 selepas bercerai akan jatuh kepada siapa? Terutama sekiranya bapa telah bernikah lain

Zakuan
Zakuan
2 years ago

Bagaimana jika bekas isteri melanggar perintah mahkamah? Ini yang berlaku pada saya kerana bekas isteri saya menghalang saya dari berjumpa dengan Anak perempuan saya dan bekas isteri pernah berkata beban menjaga Anak dan Anak saya di hantar dirumah bekas mertua saya..Bolehkah saya membuat tuntutan hak penjagaan Anak?

Mohd noor
Mohd noor
2 years ago

Assalamualaikum saya telah bercerai dgn isteri saya semua anak tinggal dengan saya.baru2 ni bekas isteri telah berkahwin dan mula nak buat tuntuan mahkamah untuk penjagaan anak perempuan berusia 6 tahun apa yang perlu sayablakukan

Iwan
Iwan
2 years ago

Assalamualaikum..hai, saya ingin bertanyakan hal hak penjagaan..saya dan bekas isteri sudah lama bercerai dan dia telah kawin lain dan anak perempuan saya dibawah jagaan dye..tapi baru2 ini saya dapat tahu dye sakit,dan saya ada minta untuk menjaga anak sementara tapi tidak dibenarkan oleh bapa tirinya atas alasan tidak mahu pisahkan anak sya dgn adik tirinya.. keesokkan hari, sya dapat tahu yang arwah bekas isteri sudah meninggal tapi tak ada seorang pun yang bagitahu tentang kematiaannya dan saya sendri yang mndapat pengesahan di hospital. Saya cuba hubungi keluarga arwah isteri tetapi tidak dijawab..untuk hal yang begini bolehkan saya sebagai bapa kandung ingin mengambil semua hak penjagaan anak saya?.

Iwan
Iwan
2 years ago

Assalamualaikum..hai, saya ingin bertanyakan hal hak penjagaan..saya dan bekas isteri sudah lama bercerai dan dia telah kawin lain dan anak perempuan saya dibawah jagaan dye..tapi baru2 ini saya dapat tahu dye sakit,dan saya ada minta untuk menjaga anak sementara tapi tidak dibenarkan oleh bapa tirinya atas alasan tidak mahu pisahkan anak sya dgn adik tirinya.. keesokkan hari, sya dapat tahu yang arwah bekas isteri sudah meninggal tapi tak ada seorang pun yang bagitahu tentang kematiaannya dan saya sendri yang mndapat pengesahan di hospital. Saya cuba hubungi keluarga arwah isteri tetapi tidak dijawab..untuk hal yang begini bolehkan saya sebagai bapa kandung ingin mengambil semua hak penjagaan anak saya?.

Ahmad
Ahmad
2 years ago

Assalamualaikum,
Saya ingin bertanya. Tahun lepas, oleh kerana isteri telah berkali-kali memaksa saya untuk menceraikannya, saya telah menghantar pesanan whatsapp mengatakan ‘bagi saya masa setahun. Jika by September kamu masih nak berpisah, saya akan ceraikan kamu.’

Soalan saya, adakah dengan ayat tersebut secara automatiknya telah jatuh talak?

Kiki
Kiki
2 years ago

Puan apa syarat2 yg perlu saya buat agar saya dapat hak penjagaan anak selepas bercerai . Apakah saya akan dapat hak penjagaan anak? Karna saya ibu 2 orang anak .. dan saya warga negara luar ..

Mohamad Zikri
Mohamad Zikri
2 years ago

Assalammualaikum
Puan saya nak tanya adakah hak anak masih berpihak ke atas isteri jika bekas suaminya membuat tuduhan kes penderaan ke atas isteri adalah palsu? Saya masih berumur 18 tahun tpi saya ingin tahu pasal undang-undang ini kerana ibu saudara saya sedang mengalami kes ini sekarang.

Asma
Asma
2 years ago

Asskm. Sy nak tanye, sy skrg bcadang utk memohon penceraian dari suami kerana suami tidak memberi nafkah setelah die curang dgn sy hampir sthun. Perlukah sy meminta fasakh di mhkmh atau perlu ke pej agama. Sy risau jika sy tidak dpt hak penjagaan anak. Ank perempuan berumur 3 thn.

Leen
Leen
2 years ago

Saya teah bercerai hampir tiga tahun dan anak2 duduk dengan saya, masih belum buat hak penjagaan anak2. Masalahnya saya akan ke Luar negara bagi beberapa bulan utk training. Bagaimanakah nak memdapatkan surat legal custody bagi permohonan visa?

Nur Atiqa Hash
Nur Atiqa Hash
2 years ago

Assalamualaikum w.b.t.

Puan, saya ingin bertanyakan ttg hak penjagaan anak. Untuk makluman ibu dan bapa saya telah bercerai dan kini ibu dan adik saya tinggal bersama saya, suami dan anak saya dalam satu rumah. Adik saya akan memasuki tingkatan 1. Sehingga kini, ibu dan bapa saya tidak menguruskan ttg soal hak penjagaan anak terhadap adik saya di mahkamah. Saya dan suami bercadang untuk berpindah rumah dan perlu membuat pertukaran sekolah adik saya tersebut. Bapa saya pula ada bulan yang beliau tidak memberi nafkah. soal kebajikan dari segi tempat tinggal, makanan, pakaian dan pendidikan diurusakan oleh saya dan ibu saya. Bapa saya pula, sejak bercerai dengan ibu, beliau telah berkahwin lain dan beliau tidak bekerja dan ditanggung oleh isteri barunya. Dalam kes sebegini, sekiranya adik memilih untuk tinggal bersama saya dan ibu, adakah pihak mahkamah dapat mempertimbangkannya? Terima kasih.

helmi
helmi
2 years ago

Sy seorg bapa dan mmpunyai seorg anak lelaki berumur 7tahun. kami bercerai pada 3tahun lepas ktika anak msih myusu&pakai pampers. namun shingga skrg, nfkah anak masih jumlah yg sma iaitu 700,sy juga tidak pernah miss nafkah anak.cume ada lmbt sehari dua krana kekangan ekonomi. dan sjk anak bersekolah, dr top to toe sy yg belanje dr segi yuran smua sy keluarkn wang,box pensil koyak pon sy gantikn yg baru.sy ada ambil insurans untuk anak itu sejumlah 170 sbulan dan bila ank sakit sy akan hntr ke klinik asap mmdgkn jarak rumah sy ke rumah bekas isteri hya 5km. wajar kah sbulan sy ptut beri 700 lagi,dan utk pgthuan,sy sudah berkahwin baru dan mmpunyai anak 2 org bsama isteri skrg. dan pndptn bulanan 4000bersih.ada komitmen rumah dan kereta. istri juga bkerja untuk ringankn tggngjwb sy.dan awla tahun ini bekas isteri sudah berkahwin baru dan mule mghasut ank bercakap bukan2 tentang sy dan istri untuk elakkan anak suke pd kami.apa tindakan yg patut sy ambil pd pndpt tuan arif?

aisyah
aisyah
2 years ago

salam sy nak.bertanya apa yang yg saya perlu buat atau apa hak yg sy boleh dapat sebagai
penjaga yg telah diberi hak oleh mahkamah.ex sy terlalu bnyk memberi kesusahan pd sy,mcm2 dibuat,arahan yg diendorskan oleh mahkamah dia diberi hak bmlm bergilir slps ank 4 tahun,selain itu ada ayat “pada mana2 hujung mggu” tanpa bermalam dgn memaklum sehari awal dgn sy,tp malangnya ex xpernah ikut perintah,xpernah maklum awal sehari dia sllu mlm tgh mlm,atau mlm sblm esok nk jumpa,bila ckp jumpa hr lain,dia ugut mcm2..

– adakah ayat mana2 hujung mggu dan tiap2 minggu sama dlm perintah mahkamah,sbb ex ambil anak pd mggu 2-4 bmlm,tiap mggu pulak ambil lg jumpa,xbg jumpa ugut nk failkn lg kes anak,..

skrg nk failkn lg kes anak,nk jumpa bila2 masa dia suka,dan jumpa setiap hari jumaat,
keadaan ini memberi tekanan pd sy,
sy nk tahu apa tindkn sy boleh buat..
sy juga pernah dituduh dera ank,walhalxpernah buat,
pantang ank lebam sy ditudh secara lansung memberi tekanan pd sy.

nafkah ank hanya diberi 300 ringgit dr ank usia 1 lbh sehnggala nk.masuk 5tahun,upah asuhan dia tdk mahu tanggung sbb bukn tgjwbnya menurut beliau,adalah sy selaku ibutdk boleh menuntuy upah asuhan anak,sbb sblm penceraian kos upah dibg dua,sejak bercerai upah sy tanggu g sendiri.

secara singkatnya ex sush nk beri kerjasama,asik sy kena beri kerjasama,tp bila sy yg ada hal xbg jumpa anak ats urusan beliau akn ugut nak dptkn anak sdgkn kptsn sdh diendorskn pada sy.
tekanan dr ex asik ugut dan xberhenti failkn kes,sdgkn kerjasama telah dberi mmberi sy tekanan.
mohon cadangan dan nasihat.

Insan keliru
Insan keliru
2 years ago

Assalamualaikum…saya dah bercerai 5tahun..hak penjagaan anak diberi kepada bekas isteri…saya nak bertanya betul ke kalau bekas isteri dah berkahwin,anak saya jadi hak penjagaan saya(bapa)…

Wan razmi khalid
2 years ago

Assalamualaikum.

Boleh ke saya nak buat tuntutan nusyuz terhadap isteri kerana isteri tidak hormat kepada saya. Macam mana nak membuktikan di mahkamah yg isteri tidak hormat kepada saya . Apakah dengan cara perbualan di whatsapp diterima ?

Saya sudah 6 tahun berkahwin dan dikurniakan 1 cahaya mata. Saya tidak salahkan isteri 100peratus dalam hal ini mungkin juga ada dari kesilapan saya. Cumanya selama ini tiap kali berbeza pendapat. Isteri akan terus hilang hormat , mengherdik dan menghina saya . Saya sudah cuba berdiam, marah dan minta tolong mertua utk nasihat. Tetapi masih berlaku apabila tiap kali berbeza pendapat .

Apakah saya nak buat .

Azhar
Azhar
2 years ago

Assalamualaikum,

Saya ada pertanyaan, sy dan isteri masih belum bercerai tetapi kami ada selisih faham dan isteri minta ceraikan dia..dlm masa yg sama keluarga sebelah isteri masuk campur dlm hal ini dan mereka telah dtng dan ambil anak2 pulang kerumah mereka..sementara isteri skrg balik tinggal dgn saya..adakah sy sebagai bapa boleh pergi ambil semula anak2 tinggal bersama..walaupon dihalang isteri

Fatin Mardiana
Fatin Mardiana
2 years ago

Hi assalamualaikum. Apa kelayakkan seorang ibu yang tiada pekerjaan tetap, mentalnya yg kurang sihat, dan tidak ada tempat yg selesa buat dua org anak lelakinya umur 2tahun 6bulan dan 1tahun 5 bulan? Apakah kelakuan seorg ibu yg kurang disenangi disebabkan kata-katanya yg kesat selalu, dan juga ada fitnah yg menunjukkan dia tinggal bersama lelaki yg bukan mahramnya? Masih layakkah dia menerima hak penjagaan anak2?

farah
farah
2 years ago

assalammualaikum ‘ saya nak tanya macam mana hak perjagaan anak jika anak itu anak luar nikah dan ibu bapa dia belom sah jadi suami isteri dan anak itu dijaga oleh bapa dia dan fmily bapa dia sbb mak budak tu keluar dari rumah dan tidak pulang atau jenguk anak
. tapi sekarang dia nak ambik balik anak tu dan hantar kampung suruh fmily perempuan tu jaga . adakah ibu dia dapat ambik anak tu ?

Khairul
Khairul
2 years ago

Salam puan,
Saya dah bercerai dgn isteri 3 tahun lepas.
kami ada 3 orang anak , 2 perempuan Dan 1 lelaki. Dan umur anak. 11, 10 Dan lelaki 8 tahun.

sebelum ni kami dgn persetujuan bersama bersetuju utk hak penjagaan sepenuhnya diberikan pada isteri Dan saya boleh melawat pada bila-bila masa.

cuma baru-baru ni isteri telah berkahwin lain..Jadi adakah saya berhak utk menuntut hak penjagaan sepenuhnya semua anak saya ?

Dan didalam tempoh penjagaan anak oleh isteri, nafkah anak saya tak pernah miss. Cuma Dari segi berjumpa anak2 saja disebabkan COVID Dan kerja saya agak terbatas utk jumpa. adakah ini boleh menjadi sebab utk saya tidak dpt hak penjagaan ?

intan
intan
2 years ago

Assalamualaikum Puan,
Bagaimana saya ingin memohon hak jagaan anak?
Berapakah kos untuk proses ini?
Berapa lamakah proses ini akan selesai?
Dan bolehkah saya memohon hak jagaan penuh (ibu) dan lawatan (bapa) kerana anak masih lagi menyusu badan.

351
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x