HAK PENJAGAAN ANAK

Sebagai seorang Peguam Syarie, saya melihat ini sebagai momokan terhadap pasangan yang ingin bercerai dan pada akhirnya, hasrat si isteri terbantut kerana tidak sanggup melihat anak-anak membesar tanpa figura seorang bapa.

Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima dalam pembesaran kanak-kanak?

Tidak masuk akal bukan?

Adakah Mahkamah mampu untuk memahami situasi yang dialami oleh seorang isteri yang didera dan seorang ibu yang bimbang akan keselamatan serta kebajikan anak-anak sekiranya penjagaan anak di bawah jagaan bapa?

Pertama, perlu ingat bahawa Mahkamah perlu bersifat adil dan memberi peluang kepada kedua-dua belah pihak untuk didengari. Di sinilah tugas pihak-pihak untuk membuktikan keterangan masing-masing dan disokong oleh bukti-bukti dokumen & keterangan saksi-saksi.

Kedua, berdasarkan bukti-bukti dan keterangan pihak-pihak serta saksi, perkara pertama yang akan menjadi pertimbangan Mahkamah adalah kebajikan dan keselamatan anak-anak. Di bawah jagaan siapakah kebajikan dan keselamatan anak-anak lebih terjaga.

Contoh: Si Bapa mahu hak jagaan anak, tetapi persekitarannya tidak mecerminkan kesesuaian untuk anak. Sekiranya bapa pergi kerja, siapakah yang akan jaga anak tersebut? Rumah yang didiami oleh bapa sesuai dan selesa atau tidak untuk anak-anak. Kalau rumah yang didiami hanya mempunyai satu bilik manakala, anak-anak ada 4 orang lelaki dan perempuan.

Kemudian, sekiranya Si Bapa mempunyai rekod jenayah seksual dan mempunyai seorang anak perempuan kecil. Si Ibu mempunyai alasan dan sebab yang wajar untuk menyatakan kebimbangan beliau.

Bagaimana pula status dan keadaan anak-anak sekiranya Kes Hak Penjagaan Anak (Hadhanah) telah difailkan di Mahkamah dan sedang dalam perbicaraan?

Di sini, Si Ibu boleh memfailkan Permohonan Interim (sementara) Penjagaan Anak sementara menunggu kes Hak Jagaan Anak (kes induk) selesai.

Apakah jenis permohonan yang boleh dimasukkan di bawah kes Hak Jagaan Anak?

1. Hak Jagaan Penuh (ibu) Tanpa Bermalam (bapa).

2. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Bermalam (bapa).

3. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan Tanpa Pengawasan (bapa).

4. Hak Jagaan Penuh (ibu) dengan Hak Lawatan dengan Pengawasan (bapa).

5. Hak Jagaan Bersama.

Kena ingat dalam kes Hadhanah, tidak wujud istilah “aku layak, kau tak layak”. Pihak yang layak adalah pihak yang dapat buktikan di Mahkamah bahawa dia dapat menjamin kebajikan serta keselamatan anak dengan terbaik.”THE WELFARE OF THE CHILDREN IS THE KEY IN CUSTODY”

Oleh:-

Fatihah Salahuddin,Peguam Syarie

164 thoughts on “HAK PENJAGAAN ANAK”

  1. Bagaimana pula keadaan dibawah perkataan suami ditukar kepada isteri. seorang isteri yang kaki pukul.

    “Bagaimana pula keadaan sekiranya seorang suami itu kaki pukul dan suka mendera isteri secara emosi, mental dan fizikal? Dan bagaimana pula figura bapa seorang kaki pukul dan kaki dera boleh diterima
    dalam pembesaran kanak-kanak”

    adakah suami salah mengikut undang-undang bila memukul isteri untuk membela diri dari dipukul ataupun untuk memberi pengajaran kepada si isteri yang tidak pernah melakukan tanggungjawab sebagai seorang isteri?

    *maafkan saya kalau ayat saya tulis berbelit tetapi situasi di atas menunjukkan suami yang berada di tempat isteri.

    1. Undang-undang tidak membenarkan sesiapa memukul sesiapa bagi tujuan apa pun. Sekiranya tuan dalam keadaan sebegini, tuan boleh membuat laporan polis bagi melaporkan keganasan rumah tangga.

      Sekiranya tuan dalam kes hak penjagaan anak, adalah elok tuan buktikan bahawa tuan dipukul oleh isteri dan risau anak dipukul sekiranya di bawah jagaan beliau.

      Wallahualam.

      1. Salam… Jika ada bukti spt pengakuan voice dan mesej yg si ayah mengambil bahan terlarang adakah boleh digunakan utk kes pengjagaan anak tanpa bermalam dan hak melawat dgn pengawasan…jika si ayah ingkar apakah yg boleh dilakukan si ibu untuk mengelakkan hal berulang.

        1. Princesss mutis

          Salam , abg sy dalam proses menuntut hak hadhanah . Di sini sy ingin bertanya . Sekiranya pihak abg sy mempunyai bukti bergambar bekas isterinya (sudah berkahwin lain , kemudian bercerai lagi) , gambar tidur bersama lelaki bukan muhrim , conversation bekas isteri bersama lelaki lain bukan muhrim iaitu conversation lucah serta gambar separa bogel dan bogel dan juga screenshot dari media sosial bekas isterinya yg sudah memburuk² kan abg sy . Apakah peratus kemungkinan hak hadhanah boleh jatuh kepada abg sy ? Selain itu , pihak bekas isteri abg sy tidak mahu memberi lawatan atau bermalam bersama anak selagi kes tidak selesai walaupun berkali kali abg sy cuba berbincang . Kes pula banyak kali bertangguh disebabkan kes covid . Boleh ke berikan contoh kelakuan buruk yg boleh gugurkan hak jagaan kepada bekas isterinya ?

          1. Abang puan boleh tuntut hak penjagaan anak dan boleh buktikan di mahkamah bahawa bekas isterinya boleh hilang kelayakan hadhanah dengan berperilakuan dan berakhlak buru. Sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi peguam kami di 01128839046.

          2. Assalamualaikum saya nak tanya klu andai kata sy nak ambik anak kandung saya semula ? And dari ibu angkat bole ke ?

            1. Askum saya nk tanya mewakili kwn saya..die mengahwini suaminya kerana telah terlanjur dan die bukan sorang islam pada ketika itu..selepas dipujuk oleh suami tersebut kwn saya telah memeluk islam..namun selepas baby dilahir mereka selaku tidak sependapat dan sering beegaduh..kwn sye ingin diceraikan namun die diugut oleh ibu mertua nya mengatakan sekiranya bercerai anak itu tidak bole dijaga olehnya disebabkan beliau seorang muallaf… persoalan saya adakah benar sekiranya seorang muallaf tidak ada hak utk mendapat penjagaan anak? Mohon pencerahan

              1. Ugutan tersebut tidak betul. Kawan puan bole sahaja failkan hak penjagaan kekal untuk anak tersebut sekiranya perlu. Sekiranya anak tersebut adalah anak luar nikah, hak jagaan anak tersebut akan diberikan kepada ibu.

                1. Assalamualaikum,

                  Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

                  Apa patut saya buat?

                2. Assalamualaikum,

                  Saya ingin bertanya, saya dah bercerai dengan bekas isteri lebih 2 tahun dengan bersama perintah mahkamah selepas bercerai, hak jagaan dan nafkah anak. Saya tidak ada masalah dengan bayar nafkah anak on time, Malang sekali bekas isteri gagal ikut perintah hak jagaan yg disetujui malah mengubah dan tidak beri kerjasama bila giliran saya ambik anak. Saya faham keadaan covid-19 skrg meningkat tapi kedudukan rumah kami hanya lebih kurang 1-2 km sahaja.

                  Apa patut saya buat?

                  1. Bagi tujuan pelaksanaan perintah hak jagaan anak, terma-terma perintah harus dirujuk. Sekiranya dalam terma perintah tersebut disebut “pihak berkuasa seperti polis, pihak imigresen hendaklah memberikan kerjasama dalam pelaksanaan perintah ini” tuan boleh memohon pihak polis untuk turut bersama semasa hendak ambil anak tersebut.

                3. Assalamualaikum,
                  Anak saudara berumur 12 tahun telah mengaku dicabul oleh ayah tiri pada Mei-Dis 2020 semasa sesi kaunseling bersama pakar psikiatri kerana masalah depression dan ada keinginan untuk membunuh diri

                  Perceraian adik saya dengan isteri berlaku pada April 2019, bekas isteri berkahwin dengan lelaki bujang pada Disember 2019

                  Hak penjagaan anak-anak seramai 3 orang tidak diputuskan di hadapan hakim dan mereka bersetuju untuk menjaga anak secara bergilir

                  Walau bagaimanapun, anak-anak di jaga sepenuhnya oleh adik lelaki dan bekas isteri hanya mengambil anak-anak pada hujung minggu atau cuti sekolah sahaja

                  Adik saya berkahwin semula pada Februari 2021

                  Soalan saya:
                  1 Bekas isteri adik menuduh anak beliau membuat tuduhan palsu untuk memburukkan suami beliau dan me minta anak-anak di hantar ke rumah beliau, Adik saya enggan kerana bimbang bekas isteri akan memujuk anak untuk menarik balik tuduhan

                  Dari segi undang2 adakah adik saya boleh memohon mendapatkan hak penjagaan sepenuhnya ke atas anak-anak atas faktor keselamatan?
                  Sekarang suami bekas isteri sedang ditahan reman bagi membantu siasatan

                  Hakim memutuskan nafkah sebanyak RM 2000 sebulan kepada bekas isteri, tetapi bekas isteri memohon lebih byk lagi. Sedangkan dalam tempoh sebulan adakalanya anak2 langsung tidak di jaga oleh bekas isteri atas alasan nafkah RM 2000 tidak mencukupi

                  Untuk pengetahuan puan, kos belajar(tadika swasta dan pusat tahfiz swasta) dan semua kos berkaitan ditanggung sepenuhnya oleh adik saya.

                  Adakah bekas isteri berhak membuat tuntutan nafkah tertunggak jika anak2 tinggal bersama adik saya?

                  Terima kasih

                  1. Waalaikumusalam,

                    1. Adik puan boleh memohon untuk mendapatkan hak jagaan penuh ke atas anak beliau atas faktor keselamatan dengan membentangkan fakta-fakta seperti yg diceritakan oleh puan. Perlu pastikan ada laporan polis dan laporan perubatan serta laporan daripada pakar psikiatri yg dijumpa.

                    2. Untuk nafkah anak pula, adik puan boleh memfailkan permohonan ubah perintah yang mana sekiranya anak tersebut tinggal dengan adik puan, adik puan menanggung segala kos dan nafkah.

                    Untuk memudahkan urusan dan pertanyaan, puan boleh hubungi saya di talian 011-28839046.

                    1. 3. Sekiranya anak tersebut tinggal dgn adik puan, adik puan tidak perlu membayar nafkah anak melalui bekas isteri memandangkan anak tersebut ditanggung perbelanjaannya sepanjang tinggal bersama bapanya.

                  2. Assalamualaikum,,
                    sy nak tanya bagaimana pula dgn kes kkak ipar yg mengambil hak jagaan anak tanpa kebenaran mak ayah kandung anak tersebut sedangkan mak ayah anak tersebut belum bercerai dan mampu menjaga anak tersebut. ?

                      1. Assalamualaikum. Saya sudah bercerai selama 9 tahun dan saya bercerai muda berumur 21 tahun. Pada permulaan memang anak saya dijaga sepenuhnya oleh saya dan ada juga dijaga bekas mertua kerana bekas suami tinggal di luar negara. Tetapi tanpa nafkah dan kes selesai luar mahkamah. Sewaktu saya mula bekerja, bekas mak mertua cadangkan untuk menjaga anak saya kerana saya jdi saya pun bersetuju. Namun susah bertahun saya cuba berbincang dengan bekas suami untuk dapatkan anak kembali tapi dia tak setuju walhal dia di luar negara dan anak di rumah mertua saya. Dulu saya selalu berdiam kerana masih muda dan banyak terhutang budi tetapi sekarang saya nak dapatkan penjagaan anak saya. Apa patut saya buat ya?

                          1. Assalamualaikum .. Saya mahu bertnya bgi pihak kawan yang sda bercerai.. Suami mahu buka kes bhwa isteri pernh mengandung anak orng lain.. Tidak sebumbung dari anak 8 bulan smpai 1 thun lbh.. Dan suami sndiri membelikan ubat untuk gugur.. Dan setelah beberapa bulan si isteri mengandung anak suami tetapi keguguran.. Skrng kes si isteri suami mahu buka fail untuk menuntut anak. Boleh ka c ibu dpt hak penjagaan anak? Suami mualaf dan tnggal dlm lingkungan bukan muslim

                            1. Anak tersebut anak siapa? masing-masing boleh fight di mahkamah siapa yang lebih layak untuk menjaga anak tersebut berdasarkan fakta-fakta dan bukti-bukti yang dikemukakan kelak.

                          2. assalam..sy dah bercerai hampir 8 tahun,mahkamah dah putuskan hak penjagaan bersama weekday dgn ex dan weekend dgn sy,makin lama ex sy makin merumitkan urusan bila giliran saya utk ambil anak,sejak akhir2 ni anak2 kerap mengadu dgn saya ex selalu marah2 tanpa sbb dan kadang2 ex ada naik tangan dgn anak2 smpikan anak2 rasa takut.adakah mahkamah akan ambil perkara ini sebagai 1 masalah besar atau sebaliknya?apa perlu sy buat?..

                            1. Anak-anak umur berapa? Aekiranya lebih 7 tahun, anak-anak boleh buat pilihan sendiri nak duduk bersama siapa. Sekiranya anak-anak bawah umur, encik boleh buat permohonan ubah perintah di Mahkamah.

                              1. AZNEY BIN AMAT SHUKOR

                                Assalamualaikum nak tumpang tanya kalau keadaan suami isteri dah bercerai tapi anak ditinggalkan di rumah ibu bekas isteri dan bila bekas isteri keluar dgn suami baru jarang bawak anak bersama dan satu lagi bekas isteri melarang bekas suami atau bekas mertua mengambil cucu nya untuk dijaga seminggu tetapi bekas isteri tidak mengizinkan malah membuat laporan polis hal berkenaan minta bantuan dan penjelasan

                              2. Salam saya nak tanya. macam mana nak tuntut hak penjagaan. Si bapa orang indonesia bawa lari anak ke sana. Bekas isteri Orang malaysia. Anak2 lahir dimalaysia. Si bapa bawa lari ke Indonesia ..semua document mykid ada pada ibu mereka. Macam mana nak ambik anak2 tu ya.

                                1. Waalaikumusalam. Puan boleh membuat tuntutan hak jagaan anak di mahkamah. Setelah perintah didapati, puan boleh meminta pihak berkuasa untuk pelaksanaannya.

                                  Untuk pertanyaan lanjut dan respon lebih pantas, puan boleh whatsapp ke 01128839046.

                                  1. Hi…puan nak tanyak adik saya dah meningal anak dia dua orang 1boy 8tahun 1girl 12tahun lahir sampai sekarang saya juga jaga tetapi sekarang bapa dia ambil anak itu masalah ialah bapanya tiada kerja macam mana dia nak jaga lagi pun anak Dua orang itu tidak suka ikut bapanya

                                  2. Hello.
                                    Kalau isteri yang selingkuh dan mempunyai anak dari lelaki lain dan masih belum bercerai dengan suaminya, siapakah yang akan dapat hak penjagaan anak?
                                    Selain itu, bolehkah si suami menuntut saman keatas isteri dan selingkuhan isterinya?

                                    Boleh berikan cara-cara untuk menuntuk hak penjagaan dan saman tersebut?

                                    Terima kasih

                                  3. Mohammad haris bin chinagany

                                    Asalamualaikum saya nak bertanya

                                    1. Adakah Saya mempunyai hak terhadap anak saya…
                                    2.saya tidak menikahkan ibu anak Saya…tetapI bolehkah Saya mendapat hak Penjagaan/ hak utk berjumpa dengan anak saya seminggu sekali atau sebulan sekali …
                                    Harap Saya mendapat jawapan yang sepatut Nye …

                                    1. Waalaikumusalam,

                                      Undang-undang memperuntukkan bahawa ibu kandung mendapat hak jagaan penuh sekiranya tidak mempunyai ikatan yang sah dengan suami isteri. Dalam konteks ini, tuan tidak berhak terhadap hak jagaan anak tersebut.

                                      Walla’hualam.

                                  4. Isteri saya mengalami masalah bagi menentukan hak penjagaan anak2 beliau dengan bekas suami Bagaimana kah hak anak2 sekiranya bapa kandung tidak waras dab berkelakuan aneh & pelik.Isteri saya pernah menagalami ganguan seksual oleh bekas bapa mertua. Sekarang pihak bekas suami dan keluarga cuba untuk memohon hak penjagaan anak2 isteri saya.keadaan Bekas suami beliau sangat membimbangkan .mohon nasihat

                                    1. Adalah lebih baik menentukan hak jagaan di Mahkamah. Sekiranya ianya keperluan mendesak untuk mendapatkan hak jagaan sementara kes induk diselesaikan, si ibu boleh memohon untuk mendapatkan hak jagaan sementara.

                                  5. Assalamualaikum,

                                    Saya dan suami dah tiada persefahaman. Dia bersetuju untuk berpisah tetapi dia minta hak jagaan penuh anak2 dan mengenakan syarat yg kurang adil utk hak lawatan.

                                    Saya masih dalam perkahwinan ini sebab takut kehilangan anak2.

                                    Untuk fight hak jagaan anak saya tahu akan makan masa yg lama naik turun court.

                                    Saya setuju utk die dapat hak jagaan penuh tp boleh ke saya tuntut hak yang adil utk bermalam, sebagai contoh, 2 minggu bersama saya and 2 minggu bersama suami.

                                    Alasan saya lebih kukuh kerana saya tinggal bersama parent yg masih kuat dan selama ni turut membantu persekolahan anak saya yang dekat dgn rumah mereka. Suami tinggal di PJ, memerlukan anak2 bgn seawal pg utk kesokolah dan hal2 tusyen yang semua nya berhampiran dgn rumah parent saya.

                                    Mcmcmana sy perlu teruskan?

                                    1. Waalaikumusalam.

                                      Sekiranya pasangan terbuka untuk berbincang bagi persetujuan bersama bagi hak penjagaan anak adalah digalakkan.

                                      Walaubagaimanapun, terma-terma persetujuan berasama itu lebih baik dapatkan nasihat drpd peguam terlebih dahulu kerana ianya akan memberi impak pada masa hadapan.

                                      Terma-terma persetujuan ini kemudian hendaklah dibawa ke mahkamah untuk direkodkan dan diendorskan sebagai perintah.

                                      Proses ini jauh lebih pendek dan menjimatkan masa pihak2.

                                    2. Waalaikumusalam,

                                      Pada umumnya, ibu adalah berhak terhadap hak jagaan penuh anak terutama sekiranya anak-anak masih bawah umur. Puan boleh untuk menuntut hak jagaan penuh mahupun hak bermalam dan melawat. Sekiranya puan mempunyai sebarang soalan, puan boleh contact 011-28839046 untuk respon lebih pantas.

                                  6. Assalam..
                                    Sy telah bercerai hampir setahun. Dlm hadhanah hak penjagaan anak (7 dan 9thn) adalah kpd sy sementara bapa mendapat hak bermlm pd hujung minggu. Sebelum wabak covid, sy tiada masalah mengikut perintah tersebut. Tetapi ketika wabak covid di selangor terlalu tinggi, sy menyatakan lebih baik bapa tunggu bila kes sudah turun atau bila ank2 telah divaksin. Setakat ini, pihak bapa bersetuju. Namun disebabkan terlalu lama masa pkp, bapa mula mendesak utk melawat ank2.
                                    Untuk pengetahuan, bekas suami bekerja sebagai doktor dan telah berkahwin dengan staff yg juga bekerja di hospital. Isteri baru ex sy juga mempunyai anak2 yg berumur kurang 18thn yg menetap bersama bapa mereka.
                                    Sy sebagai penjaga ank2 sy tidak rasa selamat utk membenarkan bapa melawat ank2 disebabkan dia dan isterinya bekerja di hospital dan juga akan terjadinya mixing of 3 households yg mungkin mendedahkan ank2 sy kpd wabak ini.
                                    Bolehkah sy menuntut ex sy utk contest hadhanah yg sedia ada jika dia masih mahu melawat ank dlm pandemik ini? Adakah tindakan sy menghalang hak lawatan bapa(dlm konteks pandemik) salah di sisi undang2.
                                    Terima kasih atas nasihat puan.

                                    1. Waalaikumusalam,

                                      Kebimbangan puan adalah berasas memandangkan sekarang wabak Covid-19 sedang menular dengan teruk. Adalah disarankan untuk pihak puan berbincang dengan pihak bekas suami secara damai mengenai lawatan bapa kepada anak. Walaubagaimanapun, sekiranya puan atau bekas suami ingin memfailkan hak jagaan anak, anak-anak tersebut sudah boleh memilih untuk tinggal bersama siapa memandangkan anak-anak puan telah mencapai umur mumayiz.

                                  7. Assalamualaikum..sy n suami br sahaja bercerai ..4 org ank dibwh jagaan saya..11 tahun..7tahun.5 tahun dan 2 tahun..tetapi sy tidak melarang suami untuk melawat ank2..cuma saya tidak membenarkan dia membawa ank saya keluar shaja atas faktor keselamatan..saya takut dia alpa menjaga ank2 yg tengah aktif..dan dia akan berkahwin dgn janda ank 1..jd ini membimbangkan saya…boleh kah alasan saya diterima agar suami tidak boeh membawa ank2 keluar..hanya membenarkan suami melawat anak2 sahaja?

                                    1. Puan ada perintah jagaan anak daripada Mahkamah? Seeloknya puan berbincang secara baik dengan bekas suami puan terlebih dahulu memandangkan dia sebagai seorang bapa juga berhak untuk melawat dan membawa keluar anak2 tersebut.

                                      1. Salam puan sy ingn brtanya sy seorg muslim dn suami seorg muallaf.. Family suami masih lg kristian … Mak mertua nk pisahkn ank2 sy dngn sy… Adakah hak penjagaan ank suami yg dpt bkn sy….

                                      2. Salam puan, saya ingin bertanya. Bekas suami seorang penag**. Setelah 4 tahun berpisah sekarang sy ingin membuat permohonan nafkah anak. Adakah saya boleh membuat permohonan nafkah ke atas bekas suami sedang kan beliau dipenjara anggaran 10 tahun. Atau sy boleh mohon nafkah dari bapa saudara ya yg terdekat kerana beliau staf kerajaan dan sgt mampu? Mohon Maklumbalas puan.

                                        1. Waslm,

                                          Kewajipan nafkah asalnya tertanggung di atas bahu bapa. Walaubagaimanapun, jika bapa tidak mampu atau mἀti, nafkah si anak ditanggung oleh waris-waris si anak (iaitu kerabatnya yang akan mewarisi darinya) merangkumi ibunya sendiri, datuknya, neneknya, saudaranya, bapa saudaranya dan sebagainya lagi yang dapat mewarisi darinya.

                                      3. As’salam sy bercerai sama suka tapi husband mengenakan syarat dan mahkamah rendah sudah mengeluarkan surat
                                        1.hak penjagaan anak sementara ke atas suami
                                        2. Rumah atas nama saya hendaklah diloan balik ke atas nama suami saya bayaran bulan tanpa ade miss

                                        Tapi sy dibenarkan ambik khamis petang kol 4 jumaat sabtu dan ahad malam kena hantar balik ke suami

                                        Hanya saya nak tahu kalau baju segala kelengkapan anak sus barang sekolah semua semasa dengan saya bole ke sy yg harus beli atau saya harus meminta ke suami balik semua perbelanjaan.

                                        Bekas suami cakap sy berkira dgn anak bulan ke tu tanggungjawab nya semasa anak tu dgn sy bekas kena bagi duit utk sy beli brg2 keperluan ketika anak dgn saya.

                                        Bole sy tanya pasal anak punye keperluan semasa dengan saya

                                      4. As salam puan.. saya mempunyai seorg anak lelaki berusia 9 tahun dn di jaga oleh bekas isteri saya tanpa perintah hak jagaan dari makhamah.. saya pernah bertanya dengan anak hendak duduk dengan siapa…anak memilih saya..bekas isteri saya melarang ank utk berjumpa dengan saya.. untuk makluman isteri sy dah berkahwin lain.. saya ingin bertanya..perlukah saya buat tuntutan hak jagaan anak saya di makhamah? dan lama kah proses prosiding makhamah serta berapa bayaran kos guaman dan kos2 lain.. mohon pencerahan puan..terima kasih

                                        1. Waalaikumusalam.

                                          Encik boleh mohon hak jagaan anak di mahkamah syariah yang berbidangkuasa memandangkan anak tersebut telah boleh memilih untuk tinggal dengan siapa. Untuk pertanyaan lanjut berkaitan prosiding kes dan kos guaman Encik boleh hubungi peguam kami di 011-28839046.

                                      5. Salam sejahtera. Saya ada sedikit soalan. Saya berniat nak membuat permohonan penceraian dengan suami. Kami baru 2 tahun dah berkahwin dan dikurniakan 2 orang anak lelaki, masing-masing berumur 2 tahun dan setahun. Si suami seorang yg sangat panas baran dan kadang-kadang suka mengugut. Saya khuatir sekiranya saya buat tuntutan hak penjagaan anak-anak, suami saya akan melarikan anak-anak saya sebelum mahkamah buat keputusan. Apakah yang perlu saya buat bagi mengelakkan pekara seperti ini terjadi. Apakah hak saya sebagai seorang ibu untuk menyelamatkan dua orang anak saya itu. Kerana saya khuatir suami akan bertindak ganas terhadap saya dan ahli keluarga yang lain. Terima kasih.

                                      6. As salam…maaf..ingin bertanya…adakah dgn alasan si bapa sering menonton pornografi,si ibu blh memohon hak jagaan penuh(ibu) tanpa bermalam(bapa) kerana khuatir dgn keselamatan anak3..

                                        1. Waalaikumuslm wbt.

                                          Puan boleh mohon pada Mahkamah untuk hak jagaan penuh tanpa bermalam terutamanya sekiranya puan mempunyai anak perempuan. Walaubagaimanapun, puan perlu lampirkan bukti seperti watch/search history suami puan untuk rujukan mahkamah. Sebarang pertanyaan puan boleh whatsapp 011-28839046 untuk respon lebih pantas.

                                      7. MOHD HAFIS BIN AHMAD

                                        Assalammualaikum puan..
                                        Sy telah bercerai dgn ex wife dan mempunyai seorang anak lelaki berumur 4 tahun 8 bulan.. Semasa dimahkamah hanya diputuskan berkaitan nafkah sahaja manakala hak penjagaan anak tidak kemukakan.. Ex wife menetap dirumah maknya di kajang manakala sy menetap di penang.. Ex wife nie problems sikit sekiranya berlaku permasalahan contoh bergaduh sy langsung tidak dpt apa2 berita berkaitan anak selama beberapa hari.. Dan ini sangat merunsingkan sy kerana sy xda satu pun perjanjian pembahagiaan hak jagaan anak. Sebagai seorg ayah sy jg perlu tahu keadaan anak setiap hari bagi menjamin keselamatan anak sy sepanjang berada di bawah jagaan ex wife. Apa patut sy buat utk dapatkan hak jagaan anak sy..

                                      8. Assalamualaikum, saya nak tanya boleh tak kalau anak tak nak duduk dengan ibubapa selepas ibubapa mereka bercerai. maksudnya anak tersebut nak cari keluarga angkat,

                                        1. Waalaikumuslm. Anak2 adalah tanggungjawab ibu bapa. Walaubagaimanapun, sekiranya tinggal bersama ibu bapa boleh mendatangkan kemudharatan, anak2 tersebut sekiranya telah lebih umur mumayyiz boleh minta untuk tinggal bersama nenek belah ibu, nenek belah bapa atau ibu saudara sebelah ibu mengikut senarai kelayakan hadhanah.

                                      9. Sudah lama sya mncari jwpan mengenai mslh sya slma lebih 10 tahun berkahwin dgn duda anak 2. Hak penjagaan anak2 bekas isteri berikan kpd suami sya, sya nk tau brp lma patut suami sya menanggung & mnyara bekas isterinya sdgkn anak2 di bwh jagaan suami. Sya merasa hairan msih patutkah suami sya memberi duit stiap kali bekas isterinya meminta sntiasa dgn belbagai alasan yg tdk logik di pikiran sya, paling sya kecewa suami sya memberi tnpa pengetahuan sya langsung atau memberitahu hal2 berkaitan dia memberi wang atau stiap kali bekas isterinya slalu meminta wang. Kalau sya dpt tau secara tdk sngja dia hnya akan memberi alasan bhwa itu smua hnya la infaq, sya ingin tahu apakah hukum jika suami sya memberikan duit pd bekas isterinya tanpa pengetahuan sya isterinya. Apakah masalah sya ini duami sama sekali tdk mempunyai kslhan kerana menyembunyi kn perkara yg mndtgkn syak wasangka sya pd suami. Hrp soalan sya ini akan berakhir setelah mndpt jawapan akhirnya setelah berusaha untk mndapatkn kepastian di sana sini tp tdk dihiraukn. Terima kasih yg tk terhingga skiranya dpt membantu sya dgn memberi jwapan yg slama ini sya mncari2.

                                        1. Sekiranya anak-anak di bawah jagaan suami puan, suami puan tidak lagi perlu untuk membayar nafkah melalui bekas isteri. Ini kerana tanggungan nafkah tersebut telah ditanggung secara langsung oleh suami puan. Selebihnya, ia bergantung kepada niat suami puan sama ada dia ingin bersedekah atau sebagainya.

                                          Wallahualam.

                                      10. Assalmmualaikum Puan,

                                        Boleh saya tahu apa prosedur kalau nenek kepada kanak-kanak tersebut yang ingin menuntut hak jagaan? Ibu kepada anak tersebut telah meninggal, dan anak tersebut kini di bawah jagaan bapa nya, tetapi nenek (ibu kepada ibu kanak-kanak) hendak menuntut hak jagaan. Apakah cara untuk nenek mendapatkan salinan sijil kelahiran bagi proses nak daftarkan kes hak penjagaan di Mahkamah?

                                        Terima kasih

                                        1. Waalaikumusalam.

                                          Seperti yg diperuntukkan dalam undang2, nenek belah ibu diberikan keutamaan dalam hak jagaan anak. Prosedurnya sama seperti sekiranya seorang ibu ingin menuntut hak jagaan anak di mahkamah. Untuk sebarang pertanyaan lanjut, pihak puan boleh hubungi peguam kami di 01128839046.

                                      11. Assalammualaikum. Saya nak bertanya. Isteri saya telah keluar rumah tanpa izin dan pengetahuan saya sejak 11/8/2021 sehingga kini. Dan selepas mengetahui keberadaan dia, saya telah mengajak dia utk untuk balik semula ke rumah tetapi dia enggan. Namun, dia enggan untuk balik semula ke rumah. Sepanjang tempoh dia keluar dari rumah, dia telah melarang saya daripada berjumpa dengan anak2 saya dengan mengatakan bahawa peguamnya melarang saya daripada berjumpa dengan anak2. Apakah yang perlu saya lakukan? Adakah saya seorang bapa yg sah dan masih lagi belum menceraikan isteri saya tidak boleh berjumpa dengan anak-anak saya. Dan adakah menjadi kesalahan sekiranya saya membawa balik semula anak2 ke rumah saya??

                                          1. Kalau isteri keluar dari rumah tanpa kebenaran, bawa anak lari sekali, balik ke kampung halamannya, tanpa ada sebarang mudarat di rumah kelamin. secara asasnya boleh gugur ke kelayakan ibu dalam hak jagaan.?

                                          2. Amerul Aini Binti Abdul hamid

                                            Assalamualaikum, sy sudah bercerai dgn ex husband setahun Jun 2020 yg lalu. Kami mempunyai seorg ank lelaki berusia 4tahun..
                                            Dari awal dalam proses penceraian smpi la skrg.. sy tidak dapat berjumpa dgn ank..

                                            Jadi sy nak tahu bagaimana proses utk sy dapatkan Hak jagaan tersebut.. sy tidak tahu ape step pertama yg perlu sy lakukan.

                                            Sy dah mengambil borang Hak smentara Dan kekal..

                                            1. Step yg pertama, failkan kes dengan menggunakan borang yg puan ambil. Kemudian, serahkan saman tersebut kepada bekas suami dan hadir pada tarikh yg ditetapkan oleh mahkamah. Puan sebagai ibu boleh tuntut hak jagaan kekal.

                                          3. Assalamualaikum puan,
                                            Sy ingin bertanya, sy telah bercerai dgn ex wife lebih10 tahun yg lalu & mempunyai anak permpuan 14 tahun, lelaki 11.bercerai , tanpa ada surat hak penjagaan ank oleh mahkamah.. Ex sy mempunyai masalah susah nk berbincang,kadang2 dia bagi sy ambil, kadang2 dia tak kasi and berbulan2 sy tak dpt jumpa ank,. Ank lelaki sy, memang nk duduk dgn sy…. Boleh kah, ank ppuan sy duduk dgn ex and ank lelaki duduk dgn sy.. Jika boleh, bgaimana sy ingin menuntut

                                            1. Encik boleh menuntut hak jagaan anak untuk anak lelaki tersebut sahaja memandangkan anak tersebut telah lebih umur dan mahkamah akan bertanya kpd anak tersebut ingin tinggal dgn siapa. Manakala, untuk anak perempuan, encik boleh menuntut hak lawatan. Sebarang pertanyaan noleh hubungi peguam kami di 01128839046

                                          4. Salam. Saya tidak duduk sebumbung dgn suami hampir dua bulan akibat masalah rumahtangga. Dia skrg dia johor bersama anak perempuan saya yg berumur setahun lebih. Saya pula di perlis bersama anak lelaki saya yg berumur 5 bulan. Suami melarikan diri bersama anak tanpa pengetahuan saya. Setelah sedar mereka tiada, saya pergi buat laporan polis tapi polis tak boleh tlg apa apa sbb anak tu masih sah anak dia. Dan kami tidak bercerai. Dan pihak polis kata, mereka boleh tlg ambik anak saya tu dengan syarat ada surat hak jagaan anak dari mahkamah. Jadi di sini saya ingin bertanya, mcm mana saya nak dptkan hak jagaan anak tersebut? Berapa lama masa yg diperlukan utk saya dapat hak jagaan sementara tersebut?

                                            1. Untuk dptkan hak jagaan sementara, puan perlu failkan kes induk hak jagaan anak terlebih dahulu. Jangka masa tertakluk kepada proses perbicaraan dan kes2 yang sedang berjalan di mahkamah.

                                          5. Assalamualaikum..
                                            Saya ingin bertanya bg pihak kawan saya.. jika peceraian berlaku atas persetujuan bersama,dan hak jagaan anak adakah akan jatuh pada bapa jika si ibu tidak berkerja?tapi si ibu ada buat bisness online ketika si bapa tidak memberi nafkah .adakah hak jagaan akan jatuh pada si bapa sepenuhnya?mereka baru buat tuntutan penceraian..si bapa mahu dapatkan anak,utk dibawa balik ke rumah keluarga si bapa.

                                              1. Assalamualaikum puan .. saya adalah seorang ibu 2 orang anak .. puan sekira nya saya bercerai adakah saya mendapat kan hak asu anak sepenuh nya .. saya ingin bercerai di sebab kan suami saya kaki pukul..

                                              2. Josephine Binti Julian

                                                Puan Saya nak Tanya, Bolehkah sekiranya seorang ibu yang beragama Muslim dengan rela hati untuk memberi hak penjagaan kepada pasangan non muslim ? Dan pasangan tersebut rela hati menerima dan menjaga bayi tersebut dengan Cara Muslim?

                                              3. Assalamualaikum w.b.t. saya nak bertanya, sekiranya ibu bapa bercerai kerana bapa mempunyai perempuan lain dan ingin berkahwin dengan perempuan tersebut, anak2 selepas bercerai akan jatuh kepada siapa? Terutama sekiranya bapa telah bernikah lain

                                              4. Bagaimana jika bekas isteri melanggar perintah mahkamah? Ini yang berlaku pada saya kerana bekas isteri saya menghalang saya dari berjumpa dengan Anak perempuan saya dan bekas isteri pernah berkata beban menjaga Anak dan Anak saya di hantar dirumah bekas mertua saya..Bolehkah saya membuat tuntutan hak penjagaan Anak?

                                              5. Assalamualaikum saya telah bercerai dgn isteri saya semua anak tinggal dengan saya.baru2 ni bekas isteri telah berkahwin dan mula nak buat tuntuan mahkamah untuk penjagaan anak perempuan berusia 6 tahun apa yang perlu sayablakukan

                                              6. Assalamualaikum..hai, saya ingin bertanyakan hal hak penjagaan..saya dan bekas isteri sudah lama bercerai dan dia telah kawin lain dan anak perempuan saya dibawah jagaan dye..tapi baru2 ini saya dapat tahu dye sakit,dan saya ada minta untuk menjaga anak sementara tapi tidak dibenarkan oleh bapa tirinya atas alasan tidak mahu pisahkan anak sya dgn adik tirinya.. keesokkan hari, sya dapat tahu yang arwah bekas isteri sudah meninggal tapi tak ada seorang pun yang bagitahu tentang kematiaannya dan saya sendri yang mndapat pengesahan di hospital. Saya cuba hubungi keluarga arwah isteri tetapi tidak dijawab..untuk hal yang begini bolehkan saya sebagai bapa kandung ingin mengambil semua hak penjagaan anak saya?.

                                              7. Assalamualaikum..hai, saya ingin bertanyakan hal hak penjagaan..saya dan bekas isteri sudah lama bercerai dan dia telah kawin lain dan anak perempuan saya dibawah jagaan dye..tapi baru2 ini saya dapat tahu dye sakit,dan saya ada minta untuk menjaga anak sementara tapi tidak dibenarkan oleh bapa tirinya atas alasan tidak mahu pisahkan anak sya dgn adik tirinya.. keesokkan hari, sya dapat tahu yang arwah bekas isteri sudah meninggal tapi tak ada seorang pun yang bagitahu tentang kematiaannya dan saya sendri yang mndapat pengesahan di hospital. Saya cuba hubungi keluarga arwah isteri tetapi tidak dijawab..untuk hal yang begini bolehkan saya sebagai bapa kandung ingin mengambil semua hak penjagaan anak saya?.

                                              8. Assalamualaikum,
                                                Saya ingin bertanya. Tahun lepas, oleh kerana isteri telah berkali-kali memaksa saya untuk menceraikannya, saya telah menghantar pesanan whatsapp mengatakan ‘bagi saya masa setahun. Jika by September kamu masih nak berpisah, saya akan ceraikan kamu.’

                                                Soalan saya, adakah dengan ayat tersebut secara automatiknya telah jatuh talak?

                                              9. Puan apa syarat2 yg perlu saya buat agar saya dapat hak penjagaan anak selepas bercerai . Apakah saya akan dapat hak penjagaan anak? Karna saya ibu 2 orang anak .. dan saya warga negara luar ..

                                              10. Assalamualaikum…saya dah bercerai 5tahun..hak penjagaan anak diberi kepada bekas isteri…saya nak bertanya betul ke kalau bekas isteri dah berkahwin,anak saya jadi hak penjagaan saya(bapa)…

                                              11. Hi assalamualaikum. Apa kelayakkan seorang ibu yang tiada pekerjaan tetap, mentalnya yg kurang sihat, dan tidak ada tempat yg selesa buat dua org anak lelakinya umur 2tahun 6bulan dan 1tahun 5 bulan? Apakah kelakuan seorg ibu yg kurang disenangi disebabkan kata-katanya yg kesat selalu, dan juga ada fitnah yg menunjukkan dia tinggal bersama lelaki yg bukan mahramnya? Masih layakkah dia menerima hak penjagaan anak2?

                                              12. assalammualaikum ‘ saya nak tanya macam mana hak perjagaan anak jika anak itu anak luar nikah dan ibu bapa dia belom sah jadi suami isteri dan anak itu dijaga oleh bapa dia dan fmily bapa dia sbb mak budak tu keluar dari rumah dan tidak pulang atau jenguk anak
                                                . tapi sekarang dia nak ambik balik anak tu dan hantar kampung suruh fmily perempuan tu jaga . adakah ibu dia dapat ambik anak tu ?

                                              13. Assalamualaikum Puan,

                                                Saya hendak bertanya berkenaan hak penjagaan anak.Saya sudah bercerai since 06/08/2018 dan anak2 berada dibawah jagaan saya dan buat pengetahuan puan anak saya sepasang yang berumur 5thn, 3thn. Saya sudah berkahwin baru dan suami saya bekerja askar.Tiada perintah mahkamah hak penjagaan anak. EX merupakan bekas anggota polis yang pernah dimasukan penjara sebab dadah dan mempunyai rekod jenayah yang sangat banyak. saya risau untuk bagi hak penjagaan anak atau pun bermalam. soal nafkah on off sahaja. apakah saya layak mendapat hak penjagaan sepenuhnya? saya harap puan dapat membantu dalam masalah saya. sekian..

                                              14. Salam puan,
                                                Saya dah bercerai dgn isteri 3 tahun lepas.
                                                kami ada 3 orang anak , 2 perempuan Dan 1 lelaki. Dan umur anak. 11, 10 Dan lelaki 8 tahun.

                                                sebelum ni kami dgn persetujuan bersama bersetuju utk hak penjagaan sepenuhnya diberikan pada isteri Dan saya boleh melawat pada bila-bila masa.

                                                cuma baru-baru ni isteri telah berkahwin lain..Jadi adakah saya berhak utk menuntut hak penjagaan sepenuhnya semua anak saya ?

                                                Dan didalam tempoh penjagaan anak oleh isteri, nafkah anak saya tak pernah miss. Cuma Dari segi berjumpa anak2 saja disebabkan COVID Dan kerja saya agak terbatas utk jumpa. adakah ini boleh menjadi sebab utk saya tidak dpt hak penjagaan ?

                                                1. Encik boleh mohon hak melawat & bermalam bersama anak. Sekiranya encik ingin mohon hak jagaan penuh, encik perlu buktikan di mahkamah bahawa encik mampu untuk menjaga anak2 tersebut terutamanya ketika encik bekerja. Bekas isteri berkahwin lain tidak menghalang hak bekas isteri untuk terus menjaga anak.

                                              15. Assalamualaikum Puan,
                                                Bagaimana saya ingin memohon hak jagaan anak?
                                                Berapakah kos untuk proses ini?
                                                Berapa lamakah proses ini akan selesai?
                                                Dan bolehkah saya memohon hak jagaan penuh (ibu) dan lawatan (bapa) kerana anak masih lagi menyusu badan.

                                              16. Assalamualaikum,, sy ada 2 anak saudara saya jaga dari kecil berumur 1 tahun dan 2 tahun semasa adik perempuan saya meninggal dunia, ayah mereka merelakan saya jaga mereka kerana tidak tahu mahu serah kepada siapa untuk dijaga, ayah mereka katakan kepada saya untuk menyerahkan anak beliau untuk dijaga saya selama lmanya tetapi tiada surat menyurat..sekarang anak saudara saya sudah pun berumur 4 dan 5 tahun dalam jagaan saya, 3 tahun saya menjaganya tanpa apa2 nafkah dari bapa mereka.. sekarang tetiba ayah mereka dah berkahwin mahu mengambil semula anak2 beliau.. saya terasa sangat sedih dengan permintaan ayah mereka.. jikalau lawan dimahkamah adakah saya dapat hak penjagaan itu ataupun tidak..

                                                1. Saya lupa beritahu. saya sudah berumah tangga semasa adik perempuan saya meninggal.. anak – anak tu sudah 3 tahun kami menjaga bersama.. dan anak2 sudah pun memanggil kami ibu dan abah sejak dari umur mereka 1 tahun dan 2 tahun dulu.. segala kelengkapan mereka kami dah pun sedia kan sekolah dan sebagainya.. kami suami isteri belum mempunyai anak.. mereka saja lah yang kami ada sebagai anak.. tggungjawab ibu dan ayah kami galas dari mereka kecil lagi..

                                                2. Puan boleh fight di Mahkamah untuk hak penjagaan anak2 tersebut memandangkan puan sebagai ibu saudara anak2 tersebut berada dalam list hadhanah. Boleh contact 01128839046 untuk respon lebih lanjut.

                                              17. KHATIJAH ISMAIL

                                                Assalamualaikum puan..sy nak tnya..bolehkh sy dpt hak penjagaan ank sedangkn sy tdk berkerja? ank sy berumur 2-13 thn..utk pengetahuan puan,ank sy yg sulung dh berumur 13thn..no2 11thn dn no3 8thn..lg 2org berumur 6 dn 2 thn..bolehkah sy membuat permohonan d mahkamah utk hak penjagaan kelima2 ank sy?

                                              18. Assalamualaikum tuan ,Bolehkah saya bertanya ,Saya mempunyai seorang anak perempuan hasil perkahwinan dahulu ,anak tersebut anak luar nikah ,saya berkahwin di selatan Thailand dan bercerai pada tahun 2013 ,tapi hanya didaftarkan penceraian pada 2016 ,Punca kami bercerai kerana bekas suami mengambil bahan terlarang sehingga menjadi mental dan saya selalu menjadi mangsa pukulannya dahulu.

                                                Soalan saya ,Hampir 10 tahun anak perempuan saya duduk bersama ayah dan neneknya ,bekas suami masih tidak bekerja disebabkan penyakit mental yang dihadapinya ,Adakah saya boleh mendapat hak jagaan penuh terhadap anak ,saya sudah berkahwin semula dan mempunyai dua org anak perempuan dan bagaimana jika saya seorang yang tidak berkemampuan untuk membayar guaman ,ada cara lain untuk saya membuat tuntutan.

                                                Sekian

                                              19. assalamualaikum puan…nk tnya hak boleh ke hak hadanah jatuh kepada suami sedangkan tiada pemberian nafkah bulan selama penjaggaan ibu. fi surat cerai memang tiada tulis nafkah anakdtapi bukan nafkah anak wajib ke bapa bagi???anak dh 5tahun tiba2 bapa failkan nk jagaan.anak penuh pula.

                                                1. Kebajikan anak perlu dibuktikan di mahkamah bawah jagaan siapa lebih terjaga. Isu penting dalam hak penjagaan anak adalah kebajikan anak itu sendiri. Sebarang pertanyaan boleh hubungi peguam kami di 01128839046.

                                              20. Assalamualaikum.
                                                Sy dh hampir setahun bercerai dgn exwife..selepas bercerai dia telah balik ke kedah dan sy di pahang..spjg tempoh pkp ni sy tidak dpt berjumpa dgn anak2..tuntutan pnjagaan ank2 dituntut oleh exwife..didlm surat tuntutan sy diberi hak ekses untuk berjumpa anak2..tetapi sekarang sy ingin berjumpa ank2 dh membawa mereka bercuti dan memperkenalkn mereka dgn bakal isteri sy..pihak ex wife tidak memberi kebenaran dan ugut untuk membuat laporan polis..dia juga merancang untuk membawa ank lari ketika sy berada disana..dia turut meletakkn syarat dimana sy tidak dibenarkn membawa bakal isteri untuk berjumpa ank2 sedangkan dia sering membawa ank2 untuk berjumoa dgn bf malah membawa lelaki trsebut masuk kerumah walaupun meraka tiada ikatan yang sah..jadi ape tindakan yang boleh sy lakukan.

                                                1. Tuntutan hak penjagaan anak tersebut sudah ada perintah? Sekiranya belum, encik boleh membalas tuntutan tersebut. Sekiranya sudah ada perintah mahkamah, encik boleh mohon ubah perintah.

                                              21. Assalamuakaikum.sy dlm process utk tuntut penceraian.adakah dlm masa yg sama sy boleh tuntut hak jagaan ank,harta sepencarian,nafkah anak,dll dlm 1 masa?atau sy perlu selesaikan kes penceraian terlebih dahulu.

                                              22. Assalamualaikum,
                                                Saya nak tanya bagaimana jika saya ingin mendapatkan hak penjagaan ke atas adik beradik saya? Dari tahun 2014 kami adik beradik membesar di sebuah HOME. Kini, 2 orang adik perempuan di bawah umur 18 tahun telahpun pulang ke pangkuan saya. Tinggal seorang sahaja lagi di HOME tersebut.

                                                Pihak HOME tersebut masih lagi memang hak penjagaan adik beradik saya ni. Saya anak sulung.

                                                Terima Kasih

                                              23. [16:37, 08/11/2021] NA 👷🏻‍♀️: Kami berpisah pada tahun 2019 dan kami berpisah cara baik didalam mahkamah rendah Johor. Saya akan bernikah In sha Allah pada tahun hadapan (feb, 2022). Saya bekerja di Pulau Pinang dan bakal suami saya bekerja di Melaka. Anak saya berada di bawah jagaan abang saya dia Johor Bahru.
                                                Persoalan saya. Selepas saya bernikah tahun depan, sekiranya saya masih belum membawa anak tinggal bersama saya, adakah pihak bekas suami saya boleh menuntut anak kami? Sebab dia pernah mengugut saya untuk membawa kes ke mahkamah atas sebab anak tidak berada di bawah jagaan saya.
                                                Anak saya telah pun didaftarkan sekolah tadika di Johor Bahru pada tahun hadapan. Saya dan bakal suami juga akan PJJ sehingga saya tamat kontrak pekerjaan di Pulau Pinang (oct 2021-oct 2023)
                                                Adakah pihak suami boleh menuntut hak penjagaan anak dari saya ?

                                              24. Salam,sy sudah bercerai selama 5 tahun & menjaga 5 orang anak saya selama ini. Anak saya 4 lelaki dan 1 perempuan berumur 16,14,13,10 dan 9 tahun. Bekas isteri saya sudah berkahwin dan mempunyai sorg anak. Kini bekas isteri nk tuntut penjagaan utk anak perempuan saya yg berusia 9 tahun. Boleh atau tidak dia tuntut hak penjagaan utk sorg anak shj atas alasan peribadi dia?

                                                1. Sebagai ibu kandung, dia boleh menuntut hak penjagaan mana2 anak. Walaubagaimanapun, anak tersebut boleh memilih untuk tinggal dengan siapa. Dan sekiranya dia menuntut pun, encik sebagai bapa boleh balas tuntutan tersebut kerana encik sebagai bapa pun berhak terhadap penjagaan anak.

                                              25. assalam’mualaikum puan
                                                sy ingin brtanya bbrapa soalan..

                                                gika sorang istri tu tak taat pada suami..
                                                kadang salahkan suami.. tanpa sebab
                                                contoh..
                                                laki lewat balik n jarang d uma wktu masa bkerja angapan tuduhan dia tak mnjaga istri..
                                                istri brchat dgn laki lain depan suami.. klau c suami tegur n minta tngok hnfon istri mara n ugut minta cerai.. klu c suami larang hubungan itu..
                                                kadang c istri pukul suami tanpa serangan balik..
                                                hinga saat ini masih brlaku..
                                                c istri jarang masak hingga anak pun lapar trpksa makan bubur sekali masak untuk 24.. bayi 1tahun..
                                                kadang bayi lebam d anggotta kaki trjatu dari katil.. kadang trmakan mainan.. punca..
                                                istri sebok layan laki lain d cht.. istri slalu minta cerai n tingal brasingan skng

                                                seandainya kalau trjadi pnceraian.. anak masih ka layak untukny.. krna anak itu.. lebih suka tidu n bedamping dgn bapanya yg sllu belai dia walau hnya malam hingga pagi..

                                                ibu mentua.. kembali br 1 dgn lakinya bapa kpada bini yg minta cerai tadi.. n ibu mentua jarang ada d uma ikut lakinya krja d kem benaan.. balik 1 bulan sekali ke uma asal..

                                                bole ka bapa kpada bayi tadi tu brhak mnjaganya.. (bapa kandung)..

                                                atau ibu.. nenekny jg..

                                                sekian..
                                                assalammualaikum..

                                              26. Liyana Binti jali

                                                Assalammualaikum,

                                                Saya nak bertanya…saya dh brcerai dgn ex lama dh….Semasa prose’s pnceraian ank² saya dh tingal dgn ex….ank saya 2 perempuan masa itu ank sulung 8 thun & yg no 2 baru 2 thn lebih…..skrang mrka dh brumur 20 thn & 15 thn…..kami pun masing² dh brkeluarga…
                                                1)soalan saya ada kh blh saya tuntut hak jagaan ank sya ssb ank yg no 2 ada hnta wasep yg menyatakn bhwa dia ingin tingal dgn saya dia bkta yg dia msih dprlakukan mcm budk kecil sdgkn dia dh dewasa…ye saya tahu umur mcm inI msih prlu d pantau ttpi anak saya mengadu yg dia tak bebas mcm bdk² lain semuanya trbtatas & sya dpt rsakan yg ank sya tdk bhgia tingl dgn ayah & ibu tiri…..hnga ank sya mrayu saya agr sya mnuntut hak jgaan….
                                                2)wasep yg dia hntr blh ke sya gunakn utk prbicraan klu prlu….semuanya dia luah dkt wasep…msih saya simpan wasep dia….smpaikn dia brkta (just adek nk hope ibu phm keadaan adek skrang, adek dh rsa depression bu…Adek stresssszzzz bu) itu la kta² yg dia wasep…..

                                                Sekian,terima kasih

                                              27. Assalamualaikum.. sy nak tanya.. kakak sy baru nk failkan penceraiaan.. & tuntutan ank.. tp sekrng ank dia dah di ambil tanpa kebenaran kakak sy & secara paksa oleh suami/ bekas suami dia( x tahu nk panggil sebab status hanya pada kertas).. anak jgk masih menyusu badan dengan kakak sy.. jd jika dah failkan penceraian dan tuntutan anak.. dalam proses ni kakak sy boleh dapat anak semula ke? Sbb anak kakak sy masih menyusu badan…boleh bg pencerahan & pendapat ape yg perlu buat untuk dapatkan ank?

                                              28. Salam,
                                                saya mencari panduan cara untuk mendapatkan legal right secara bertulis untuk hak penjagaan anak2. Saya berkahwin dengan duda yang mempunyai 2 org anak. Bekas ieterinya membenarkan hak jagaan penuh kedua-dua anak kepada suami, tetapi tanpa sebarang perjanjian hitam putih. Perkara ini tidak pernah dibawa ke mahkamah kerana tiadanya lagi berlaku perebutan. Tetapi, kedua2 anak ini tidak dapat saya declare di bawah profile peribadi saya untuk simpanan syarikat tempat saya bekerja disebabkan tiada dokumen dari mahkamah secara bertulis bahasanya anak ini dijaga oleh bapa sepenuhnya selepas berlakunya penceraian. Mohon nasihat daripada pihak tuan.

                                                1. Suami puan boleh buat tuntutan hak penjagaan anak melalui persetujuan bersama dgn bekas isteri di mahkamah syariah bagi mendapatkan perintah mahkamah. Sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi peguam kami di 01128839046.

                                              29. Assalamualikum ..
                                                saya nak bertanya , hak jagaan sementaran jatuh pada si ibu . Bila si ibu ingin berpindah , si bapa tidak mengizinkan membawa anak sebab hak jagaan bukan sepenuhnya . Boleh ke macam tu ?

                                              30. Assalamualaikum.. saya ingin bertanya tentang hak penjagaan bersama / bermalam dengan anak dan penjagaan bergilir.

                                                Saya telah bercerai dengan bekas isteri pada tahun lepas dan tidak pernah membuat tuntutan penjagaan anak.. saya membenarkan dia menjaga anak sehingga dia berkahwin baru.. dan beliau telahpun mendirikan rumahtangga pada tahun ini dan berpindah membawa anak ke negeri lain.
                                                Mohon pandangan puan.. adakah sy layak dapat hak tersebut..

                                              31. Salam..Saya nak Tanya bagi pihak anak lelaki Saya…anak lelaki Saya sudah bercerai dengan bekas isteri..Masa mula2 cerai bekas isteri mengambil anak perempuan berusia 2 tahun..bekas isteri bawa lari Anak perempuan tinggal di tempat lain bersama kawan2nya..anak lelaki Saya tidak dapat melihat anak selama bekas isteri bawa lari Anak itu..selepas itu anak lelaki Saya dapat tahu bekas isteri kena Tangkap kes Dadah Dan di dalam Penjara..anak lelaki Saya terus mengambil anak perempuannya di rumah bekas mertua..anak lelaki Saya Ada buat fail permohonan penjagaan anak .sekarang ini bekas isteri sudah keluar Penjara Dan mengganggu kami..adakah anak lelaki Saya berhak dapat penjagaan anak?

                                              32. Sy bercerai suka sama suka dgn isteri..isteri telah menemui pengganti yg merupakan bekas banduan(kes mengedar dadah)dan bakal berkahwin.Hak penjagaan anak telah dipersetujui sebelum ini di mana sy akan menjaga anak tetapi ketika bekerja sy akan menghantar kepada bekas isteri..isteri bekerja sbgi pengasuh..masalah saya isteri mahu berkahwin dgn bekas banduan dan ibu mentua sy masuk campur dan ingin menjaga anak sy kerana tidak mahu sy menghantar anak kpd bekas isteri kerana tidak mahu anak saya terlibat dgn perkara negatif..padahal saya hanya menghantar ketika sy keluar bekerja..jarak tumah saya dgn mentua lebih kurang 4 jam perjalanan.Isteri tidak bersetuju dengan syarat ibunya dan ingin menuntut hak jagaan anak jika saya bersetuju untuk menghantar anak kepada ibunya..soalan saya bolehkah bekas isteri menuntut hak jagaan di mahkamah walaupun dia bakal berkahwin?
                                                Sy tidak pasti jika bakal suaminya sudah benar benar insaf dan dalam masa sama sy tidak mahu anak dijaga mentua kerana faktor jarak perjalanan yang jauh..terima kasih

                                              33. Assalammualaikum…mohon penjelasan…usia berapa tahun anak2 boleh buat pilihan sendiri samaada untuk memilih ibu atau ayahnya?

                                                  1. Saya nak tanya. Kalau suami nak tuntut hak penjagaan anak yang berumur 3 bulan. dalam masa masih belum bercerai, suami ada berkawan dengan perempuan lain tapi tak bagi apa apa kesan pun pada tanggungjawab suami pada isteri dan anak. adakah disebabkan suami ada berkawan dengan perempuan lain, suami tidak layak dapatkan hak penjagaan anak dimahkahmah?

                                                  2. Assalamualaikum , saya nak bertanya tentang hak jagaan anak sekiranya saya dan suami akan bercerai .
                                                    Anak saya umur 2 tahun 5 bulan . Suami saya merupankan seorang peminum ketum yang tegar , dan setiap malam akan melepak dirumah kawan kawan sehingga pagi dan jarang dapat berjumpa dengan anak walaupun satu rumah . dia juga tak bekerja . Nafkah kami tidak diberi . Dia juga pernah memukul saya . Kami juga jarang bertegur di rumah dan dia akan berbaik dengan saya ketika dia nakkan sesuatu sahaja . Jadi macam mana kalau kami bercerai dan anak akan dapat kepada dia ? Tolong

                                                  3. Salam puan. Hasil perkahwinan ada 2 orang anak perempuan (3 tahun & 2 tahun). Suami bekerja. Isteri pernah bekerja tapi terpaksa berhenti selepas kelahiran anak pertama sebab anak ada alergi yang agak teruk. Jadi sekarang isteri tidak bekerja. Isteri ada ijazah sarjana muda.

                                                    Jika berlaku penceraian, boleh kan isteri menuntut hak penjagaan anak sedangkan isteri tidak bekerja. Atau hak penjagaan terus diberikan kepada bapa?

                                                  4. Salam nak tnya..sekiranya bekas isteri berkahwin lain adakah bekas isteri masih lagi dapat hak jagaan anak sekiranya bekas suami tidak mengizinkan anak utk tggal bersama keluarga baru..

                                                  5. Ida rafida mohd rosdi

                                                    Assalamualaikum puan,saya ingin bertanya,saya da 2tahun becerai,saya ada 2 org ank,sekrang saya yang jaga ank²,tapi saya perlu bekerja diluar kawasan,saya nak bagi hak penjagaan bersama,apa yang perlu saya buat,sebab ustaz tempat kerja bekas suami asyik cakap hak pnjagaan sepenuhnya dekat ibu..so bapa tak perlu jaga macam tu?saya nak surat mngatakan bapa pun perlu jaga.

                                                    1. Puan dan bekas suami boleh buat perjanjian persetujuan bersama untuk hak penjagaan bersama dengan bekas suami di Mahkamah untuk direkodkan dijadikan perintah. Sebarang pertanyaan boleh hubungi di 01128839046.

                                                  6. Nurulaidilfitri bte johari

                                                    Assalamualaikum….peguam
                                                    sye nurul dri pekan,pahang…sye ingin bertanye soal ank sye. sye dan bekas suami dah bercerai 5tahun lepas, hak jagaan ank pada bekas suami. sye nk tnye peguam mcmner sye nk jaga ank sye semula…sbb ank sye selalu mgadu die xselesa ddk dgn ayah die n ibu tiri nyer

                                                    1. Hak penjagaan anak pada bekas suami tu berdasarkan perintah mahkamah atau bagaimana? Sekiranya ya, puan boleh mohon ubah perintah hak penjagaan anak di Mahkamah Syariah. Sekiranya tidak, puan perlu failkan tuntutan hak penjagaan anak terlebih dahulu.

                                                  7. Assalamualikum..saya baru bercerai secara baik tapi dlm mahkamah tiada mengatakan hak penjagaan anak..suami saya setuju utk membenarkn hak jagaan di atas saya..tapi saya tetap nk buat surat hak jagaan anak..mcm mana ye proses nya.? Adakah saya kena hire peguam atau terus pergi je ke mahkamah tinggi.?

                                                    1. Waalaikumusalam. Puan boleh failkan hak penjagaan anak di mahkamah tinggi syariah secara persetujuan bersama. Seeloknya lantik peguam untuk deraf terma persetujuan dan endorsekannya menjadi perintah. Puan boleh contact 01128839046 untuk pertanyaan lanjut.

                                                  8. Assalam.
                                                    Adik saya dan suami beliau dlm proses penceraian berpunca dari suami telah berkahwin tanpa izin dgn isteri orang disempadan. Adik saya tlh keluar rumah dan duduk dgn ibu bapa kami sejak bln oktober 2021. Kes hadanah hanya akan bersidang pada bln mac tahun ni.
                                                    Adik saya bercadang memindahkan anak2 untuk bersekolah di kawasan tempat tinggal sekarang namun tidak diluluskan oleh pejabat pendidikan kerana mendapat bantahan pemindahan dari pihak suami. Anak2 pula tidak mahu duduk bersama bapa mereka. Ini menyebabkan anak2 tidak dapat kembali ke sekolah dan hanya belajar secara online.
                                                    Adakah ada solusi lain untuk menyelesaikan masalah ini sehingga perbicaraan pada bln mac nanti

                                                  9. salam saya ingin bertanya saya telah lama bercerai dgn suami dan anak lelaki saya sudah pun berumur 8 tahun. sekiranya saya sudah pon berkahwin lain dan tiba-tiba suami saya yang selama ini tidak pernah bejumpa dengan anak sejak penceraian, tidak memberi nafkah anak sejak dari berkhawin hingga bercerai dan sehingga kini ,hendak mendapatkan hak penjagaan anak kembali bagaimana? semasa penceraian hak penjagaan adalah kepada ibu dengan bekas suami dibenarkan melawat pada bila-bila masa yg sesuai dan munasabah, mengikut keperluan dan kesesuaian aktiviti anak tersebut dan memaklumkan kepada saya terlebih dahulu. Bekas suami juga diberikan hak untuk bersama dan bermalam bersama anak tersebut bagi tempoh 1/2 drpd cuti persekolahan pamjang anak. giliran semasa perayaan atau kenduri kendara dan kecemasan akan dibincangkan secara bersama. Adakah jatuh hak penjagaan kepada bekas suami kerana saya telah berkahwin lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *